Zuid-Oost Zweden en Finland - Reisverslag uit Kristinestad, Finland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Zuid-Oost Zweden en Finland - Reisverslag uit Kristinestad, Finland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Zuid-Oost Zweden en Finland

Blijf op de hoogte en volg Marij

20 Mei 2019 | Finland, Kristinestad

Het fietst hier landelijk en het is niet echt moeilijk om de drukkere wegen te ontlopen. Met Pasen is het prachtig weer, we verwonderen ons over de gekleurde veertjes die ze als paasversiering in de struiken hangen. Het is weer eens wat anders dan een ei!

We tellen al snel twee lekke banden, het euvel wordt door één en hetzelfde gemene stekeltje veroorzaakt. Gelukkig vinden we het, zoveel bandenplakspullen hebben we nu ook weer niet bij ons. Erger is dat een tentstok twee keer breekt op verschillende plaatsen. Hadden we dus toch een nieuwe tent moeten kopen? Gelukkig hebben we een reserve stuk bij ons (heeft Willem nog ooit op maat gemaakt en zijn we nu heel blij mee). Hopelijk zijn de andere stokken ons beter gezind.

We maken een rondje Gotland, dat is een heel rustig eiland waar het maar twee maanden per jaar druk is. Wij komen weinig mensen tegen. Het is er mooi, maar het weer is wat koud en winderig. Het vriest nog in de nacht en op één ochtend stappen we zomaar in de natte sneeuw naar buiten. Vinden we wel wat overdreven trouwens!
De keukens op de campings zijn een uitkomst, zonder die zou het echt afzien zijn geweest in een tentje. Ze zijn meestal voor ons alleen. Twaalf pitjes, twee koelkasten en drie magnetrons, we kunnen kiezen waar we onze twee pannetjes gaan gebruiken! Meestal zijn er ook zitjes, zo niet dan maken we gewoon een zithoek door stoelen of krukken aan te slepen of van ons eigen stoeltje gebruik te maken.

We hebben er zo'n 1000 km opzitten als we in Stockholm de ferry naar Finland nemen. Dat moet wel een gastvrij land zijn, want we komen op Gotland een vrouw tegen die ons uitnodigt om in haar huis in Turku te overnachten. Zij wijst ons ook op deze ferry, eigenlijk hadden we een andere willen nemen.
Finland voelt de eerste dag koud aan, Kalmpjes aan naar boven fietsen, zeggen we tegen elkaar, straks komen we daar boven nog in de sneeuw terecht.
De Finnen zijn trouwens geweldig, we worden door een vrouw (ze doet haar oorwarmers op en fietsen maar) naar een camping geëscorteerd. Als die nog niet open blijkt te zijn komt er nog wat Finse hulp bij om een oplossing te zoeken. De vrouw met oorwarmers escorteert ons weer naar die oplossing. Na 80 kilometers fietsen voelt die hulp zo goed aan....

Al snel wordt hier hier lekker warm weer. De nachtvorst verdwijnt en we fietsen heerlijk op rustige tweebaanswegen door de bossen die er nu prachtig lichtgroen uitzien van alle nieuwe blaadjes aan de bomen en struiken. Doe daar een flinke dosis zon bij en het kan hier in Finland niet meer stuk!

Veel groeten van Anneke en Marij

• 20 Mei 2019 - 10:59

Ria :

Finland bezorgt ook ons nog heel veel goede vakantieherinneringen. We zijn daar met de jongens (toen nog kinderen) 3 weken in Rantalsalmi geweest. Hebben toen in een houten vakantiehuis (jawel met sauna) gezeten waar we alleen met de roeiboot konden komen en waar we gas- en waterflessen mee kregen om toch van het nodige comfort te kunnen genieten. Bij de Russische grens mocht toen nog niet gefotografeerd worden. De prachtige natuur, vele meren en schitterende bossen zijn er hopelijk nog volop. Genieten dan maar. Hartelijke groet.

• 21 Mei 2019 - 07:21

Hilda:

Wat leuk weer wat van jullie tehoren. Door mijn vakantie hebben we elkaar al even niet gezien.
    Dat er bij jullie nog wat sneeuw gewacht kan worden klinkt logischer dan dat er afgelopen weekend in Oost Nederland natte sneeuw lag en flinke hagelstenen naar beneden kwamen. Ik hoop dat jullie dat bespaard blijft op de fiets en anders maar lekker de sauna in. Veel veilige kilometers!!!
    Liefs.

• 21 Mei 2019 - 15:33

Bernadette:

Dag meisjes,

Goed te lezen dat het weer lekker gaat met jullie,
    Het weer is in Finland denk ik nog beter dan hier in Nederland.
    Handig dat jullie die extra tentstok bij jullie hadden, wie wat bewaard heeft wat.
    Veel plezier verder!
    Groetjes Willem en Bernadette

• 22 Mei 2019 - 12:53

Henk En Tonny:

Zo meiden, de reis met hindernissen is begonnen lees ik. Nu maar hopen dat het daar bij blijft. We wensen jullie veel mooi weer en goede overnachtingsplaatsen en horen wel hoe het verder gaat.
    Groetjes,
    Henk en Tonny

• 23 Mei 2019 - 09:06

Elly Lodder:

Hallo beiden.
    Leuk weer van jullie te horen ,en je maakt nog eens wat mee onderweg.Ik hoop dat jullie het naar je zin hebben,maar daar twijfel ik niet aan.Veel plezier!!!!
    Groetje Elly

• 24 Mei 2019 - 06:45

Jenny:

Hoi meisjes,

"Vriezen we dood dan vriezen we dood!" moest ik even aan denken toen ik jullie verslag las...
    Maar ook hier begint het nu langzaam te zomeren. Het fietst toch lekkerder als het zonnetje schijnt he!?
    Veel plezier nog in het hoge noorden.

Kussie van Jullie zussie.
    x

• 26 Mei 2019 - 07:46

Elly Ringeling:

Hoi avonturiers leuk weer iets van jullie te zien, sorry voor de late reactie,
    maar dat heeft 'n rede.
    Geniet nog 'n poosje van jullie fietstocht.
    Groetjes van hier.Ina enElly