Griekenland - Reisverslag uit Korçë, Albanië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Griekenland - Reisverslag uit Korçë, Albanië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Griekenland

Blijf op de hoogte en volg Marij

13 Mei 2018 | Albanië, Korçë

Griekenland

Het is o zo fijn om weer op de fiets te zitten en een land door te trekken. De Peloponnesos zijn fan-tas-tisch.
Hoge heuvels en heel veel groen. Vooral het binnenland is prachtig om doorheen te gaan: smalle wegen zonder noemenswaardig verkeer, echt zo'n decor om op een fiets omhoog te zwoegen. Het is hier keihard werken, na elke haarspeldbocht volgt weer een andere, geiten en schapen zijn medeweggebruikers en hebben altijd voorrang! En dan die afdalingen, we hebben er eentje van 25 km. Wat ons betreft kan hij niet lang genoeg duren.

Het bezoek aan Olympia is zeker de moeite waard. Hoewel wij niet echt warm lopen voor al die opgravingen, de twee musea mogen er wezen. We zien wel wat spulletjes waar we thuis graag een plekje voor in zouden willen ruimen. Je kunt ook replica's kopen, maar de fietstassen zitten al vol met al die heerlijke groenten en fruit die je hier kunt kopen. We eten veel vers, meestal onderweg in piepkleine winkeltjes gekocht waar de waren hoog opgetast in een kleine ruimte staan. Vaak staat er een oud vrouwtje achter een tafel die ons gratis kauwgom of een appel toeschuift. Engels wordt alleen door de jongere garde gesproken, dus het is nogal eens handen- en voetenwerk. De drie belangrijkste woorden zijn hier Kalimera, Jassas en Psomi (goedemorgen, hallo en brood). Daarmee komen we een heel eind in de Peloponnesos, dat bij ons met stip de top tien binnenkomt.
Het is hier heet, elke dag gaat het dik over de dertig graden heen en op de fiets zien we rond het middaguur de veertig passeren. Gelukkig zijn er veel watertaps langs de kant van de weg; heerlijk drinkwater en verkoeling. We komen met een Griek aan de praat die ons anderhalve kilo zojuist geplukte sinaasappels geeft. Tomaatje kan er ook nog bij en hoe langer we aan de praat blijven, hoe meer hij wil geven. Ook in dit land zijn er weer veel fijne mensen!

De Grieks-orthodoxe kerken zien er met hun ronde koepelvormen mooi uit. In de dorpjes zie je de vrouwen trouwens nog in het zwart lopen en een processie gaat over kleden die bestrooid zijn met bloemblaadjes. Dat is toch weer een heel andere godsdienstbeleving dan bij ons en het maakt indruk.
We sluiten Griekenland af met een paar dagen Corfu. Dat valt wat ons betreft tegen: veel vuilnis en toerisme dat wat in het slop zit, zo lijkt het. Waarschijnlijk heeft de crisis er diep ingehakt!
Wij nemen de ferry naar Albanië, vol verwachting wat dat allemaal gaat brengen. Laat maar komen!

Ondertussen zitten we al lang en breed in Albanie, daarover later meer......
Veel groetjes,Anneke en Marij

• 13 Mei 2018 - 11:13

Hilda:

Ik krijg toch zo'n zin om aan te schuiven en mee te fietsen en sinaasappels eten......maar helaas.....ik moet werken. Ik ben heel benieuwd naar de verhalen uit Albanië.

• 13 Mei 2018 - 11:30

Henk En Tonny:

Hallo meisjes,
    Zo te zien weer aardig naar jullie zin. Nog veel plezierige kilometers.
    Groetjes,

Henk en Tonny

• 13 Mei 2018 - 12:22

Wim Kroon:

Hallo meiden,
    Uit jullie verslag kan ik opmaken dat jullie het prima naar de zin hebben. Ken de Peloponnesos. Zijn er ook geweest. Prachtig eiland. Hebben jullie het Olympisch vuur nog kunnen aansteken? Heerlijk he die temperatuur. Geniet er van. Veel fietsplezier en een veilige reis verder.
    Met "spinninggroeten". Wim

• 13 Mei 2018 - 16:04

Jenny:

Hoi levensgenieters,

Gastvrije mensen die Grieken. Klinkt heerlijk allemaal. Niet alleen die sinaasappels.
    In Albanië wordt het een ander verhaal denk ik. Veel zigeuners en moslims. Arm.
    Doe maar voorzichtig! Maar blijf genieten!

Kussie van jullie zussie. ( en Henk...gaat goed met hem ;-)

• 13 Mei 2018 - 16:47

Jannie En Anton:

Hallo dames, weer een avontuur voor jullie. Fijn om te lezen dat jullie het naar de zin hebben. Goed weer, mooie natuur en natuurlijk de vriendelijke mensen. Fiets lekker door het mooie Griekenland. Ik, (Anton) ben juist terug uit Australie, Adelaid. Daar heb ik met een buurman 1000 kilometer off road (mountainbike route ) gefietst. Jannie is thuis gebleven. We hebben de tandem verkocht. Maar we blijven wel fietsen hoor. Dan zijn jullie weer een beetje op de hoogte. In ieder geval heb veel plezier en fietsgenot daar.
    Groeten
    Jannie en Anton

• 14 Mei 2018 - 18:49

Ria Le0:

Leuk om wat te horen ,en als ik het zo leest gaat het prima met jullie .
    Hoop dat Albanie ook zo mooi is ,nog heel veel plezier .Groeten Ria en Leo.

• 14 Mei 2018 - 19:32

Bernadette:

Hallo meisjes,

Ziet er goed uit, jullie hebben alweer wat bergen moeten moeten beklimmen zo te zien.
    Leuk ook zo'n wegwijzerbord in het Grieks.
    Veel plezier en veilige kilometers verder!

Groetjes Willem en Bernadette

• 16 Mei 2018 - 10:00

Paul:

Hoi Anneke en Marij

Heerlijk z'n verhaal van 2 levensgenieters. Mijn pensioen kan niet snel genoeg dichterbij komen als ik jullie verhalen zo lees. Helaas nog behoorlijk wat jaartjes bij Ahrend voor de boeg. Gelukkig staat ook voor ons de vakantie voor de deur. Geniet ervan en houd ons op de hoogte met jullie mooie verhalen.

Groetjes Paul Sopers

• 20 Mei 2018 - 07:27

Gerda Van Der Mark:

Hoi Marij en Anneke,

Jaloersmakend zo'n verslag al ben ik ook net terug van een week Rhodos!
    Griekenland vind ik ook heerlijk (wat een mooie foto's) en nu zijn jullie al weer in Albanië, ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Heel veel plezier, groetjes Gerda