Sicilie - Reisverslag uit Sabaudia, Italië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Sicilie - Reisverslag uit Sabaudia, Italië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Sicilie

Blijf op de hoogte en volg Marij

23 Mei 2017 | Italië, Sabaudia

Sicilië

De eerste weken dat we op Sicilië zijn heeft het eiland twee gezichten. Het eerste is mooi weer e hele mooie natuur; het is allemaal erg groen en we fietsen langs heerlijk geurende sinaasappel- en citrusbomen, later ook olijven- en vijgenbomen. In het zuiden veel kassen met paprika's, aubergines en tomaten. Alles zonovergoten, over fietsweer gesproken! Hoe verder je het binnenland in trekt hoe hoger en steiler de hellingen. We volgen grotendeels fietsroutes die staan ingetekend op de kaart, maar soms nauwelijks zijn te vinden en dus ook zo af en toe stevig vervloekt worden. De stadjes hebben smalle straatjes met veel eenrichtingsverkeer, zodat je vrijwel zeker weet te gaan verdwalen. Minder kerken hier valt ons op en veel mozaïek.

Maar al dat moois wordt door de sicilianen bar slecht onderhouden. Het tweede gezicht van Sicilië, en dan met name het zuidwesten, staat in het teken van vuilnis. In sommige streken ligt echt overal waar je kijkt groot en klein afval; van koelkasten tot opengescheurde zakken en flessen. Soms ligt het meeste in de containers, maar vaak zijn die er niet eens en ligt er een gezellige hoop vuil op een parkeerhaven. Gelukkig is het niet overal even erg.......

De recessie heeft hier hard toegeslagen horen en zien we ook. Als je geld hebt kun je half Sicilië opkopen en van de rest staat nog een flink deel te huur. Huizen zijn blijven steken in hun opbouw- of sloopproces. De cactussen die in de verwaarloosde gebouwen prachtig in bloei staan geven aan dat er allang geen werkzaamheden meer plaatsvinden. Zoals altijd zijn de mensen supervriendelijk. Auto's en brommertjes rijden als wegwijzer voor ons uit om de weg te wijzen. Dat we elkaars taal niet spreken doet er niet toe. Op campings worden er stoeltjes en een tafel bij gesleept. Dat het sanitair er vaak niet uitziet of de toilet niet doorspoelt is bijzaak!
De eolische eilanden zijn echt bijzonder. We bezoeken Vulcano en Lipari. Op Vulcano klimmen we naar een krater waar je de zwavel ruikt en de rook omhoog kringelt, een prachtig gezicht. De wandeling werd aan het begin met 'easy' aangeduid, nou echt niet! Vooral Marij is blij als ze weer heelhuids beneden staat.
Daarna gaat het richting Etna. We worden wat ongelovig aangekeken: "Weten jullie wel hoe lang het daar steil omhoog gaat?" Nee, maar we willen het wel te weten komen dus klimmen en klimmen we twee dagen lang omhoog. Van alle kanten wordt hulp aangeboden als we onderdak zoeken en we komen terecht bij een BenB waar ze geen Breakgast blijken te serveren. Wel veel hartelijkheid en een afscheid in peignoir. Ach wie zeurt er dan over een ontbijtje!

We nemen afscheid van Sicilië. Ondertussen is de klimkonditie weer op orde en zijn we de 2000 km gepasseerd. Nog geen regen van betekenis gezien, alleen maar zon!

Veel groeten,

Anneke en Marij

• 23 Mei 2017 - 09:45

Elly Lodder:

Wat een prachtige omgeving.Volgens mij is dit genieten.
    Nog heel veel plezier en mooi weer.
    Groetjes Elly

• 23 Mei 2017 - 09:58

Gerda Van Der Mark:

Hoi Marij en Anneke,

Wat een mooie reis maken jullie weer. Dat de klimconditie weer op peil is blijkt wel uit de (mooie) foto's.
    Nog heel veel plezier en mooie ontmoetingen toegewenst. Geniet ervan!!
    Groetjes, Gerda van der Mark

• 23 Mei 2017 - 10:22

Bea Verweij:

Leuk hoor dat jullie het zo naar je zin hebt. Geniet ervan.

• 23 Mei 2017 - 12:42

Jannie Anton:

Zo te lezen vermaken jullie je wel. Nog iets gemerkt van de Giro d'Italia,zij hebben ook het ritje gemaakt naar de Etna. Nog een ratje in de fietstas meegenomen? Veel fiets plezier in Italië. Grt.

• 23 Mei 2017 - 13:45

Henk En Tonny:

Hallo Meiden,

De maffia heeft daar wel toegeslagen met al het geld inpikken voor de sociale voorzieningen net als bij Napels. Wel mooi foto's weer. Nog veel mooie ervaringen en een goede reis verder.
    Groetjes,
    Tonny en Henk

• 23 Mei 2017 - 16:54

Elly Ringeling:

Hallo meiden,
    Wat 'n leuk en interessant verhaal, en wat 'n ervaring weer en wat is het daar
    'n mooie natuur, jammer van die viezigheid maar jullie zijn er toch en hebben
    misschien wel 'n dagje niets te doen dus.........
    Groetjes en zet 'm nog 'n poosje voort.

Elly en Ina

• 23 Mei 2017 - 20:41

Bernadette En Willem:

Dag meisjes,

Goed weer wat van jullie te horen.
    Het ziet er weer prachtig uit. Jammer dat er zo met de natuur wordt omgegaan en de rotzooi niet wordt opgeruimd. Heerlijk dat jullie nog geen regen hebben gezien.
    Een hele goed reis verder. Hou het heel!

• 23 Mei 2017 - 20:56

Ria /Leo :

Hallo Meisjes ,jullie kunnen er geen genoeg van krijgen als ik het zo lees.
    nog heel veel pret daar groetjes van ons .

• 23 Mei 2017 - 21:52

Paul En Gonza:

Hallo Anneke en Marij,

Fijn dat alles goed gaat en het weer lekker warm is zonder regen.
    Nu de onderkant/zool van de laars verkennen richting Lecce of richting Napels/ Pompeï?
    Nog veel plezier op jullie reis.

Groetjes,
    Paul en Gonza

• 24 Mei 2017 - 09:58

Jenny:

Hoi meiden,

Genieten met hoofdletter G. Erg hè die "zooi"! Napels is ook zo erg.
    Maar verder vind ook ik Italië prachtig. En jullie zullen nog veel mooie plaatjes kunnen schieten.
    Ga zo door!

kussie van jullie zussie x
    Jenny

• 25 Mei 2017 - 20:58

Riet Sluijs:

Hoi Anneke Marij

Fijn dat jullie het zo leuk en mooi weer hebben dat was
    voorheen weleens anders, maar bewaren jullie wel een beetje mooi weer voor ons.
    Want wij gaan over een paar weken ook die kant op.
    Maar geniet er lekker van en doe voorzichtig.

Groetjes van Riet Sluijs.

• 28 Mei 2017 - 12:40

Wim Kroon:

Hallo meiden,
    Ja hoor eindelijk een reactie zullen jullie wel denken. Lees dat jullie je prima vermaken, er al een paar duizend km's op hebben zitten en inmiddels het vaste land van Italië aandoen. Hebben jullie nog wat van de Giro gezien en onze Tom en andere Nederlanders aangemoedigd? Ook de Giro heeft het eiland en de Etna aangedaan. Geniet er van. Goede reis verder en kom zongebruind weer veilig terug. Tot ziens in de Mix in juli.
    Hartelijke groeten. Wim