Malta - Reisverslag uit Cefalù, Italië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Malta - Reisverslag uit Cefalù, Italië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Malta

Door:

Blijf op de hoogte en volg Marij

19 April 2017 | Italië, Cefalù

Malta
Al op de landingsbaan van Malta zien we eenbloemenzee: het is hier volop lente en het zonnetje schijnt.
Onze eerste camping is een scouting campsite met keuken en een grote zaal. Faciliteiten genoeg en dat komt goed uit want we krijgen een paar dagen fikse stormen. We verkennen het zuidwesten waar heel veel cactussen bloeien en alle huizen en muurtjes gemaakt zijn van crèmekleurig kalksteen. De dorpjes liggen op een steenworp afstand van elkaar, verbonden door smalle landweggetjes die verhard of brokkelig verhard zijn. Er groeien nauwelijks bomen. We bezichtigen tempels van 3000 voor Christus met futuristisch ogende overkappingen die ze moeten beschermen tegen weersinvloeden. Je ziet dus al van verre dat daar een hele oude tempel staat, minstens van ver voor de jaartelling!

Op de tweede camping krijgen we een plaatsje op het dak van het huis aangeboden. Het is windkracht 6 dus we kijken de man wat ongelovig aan, om nu op het betonvan een dak te gaan staan?! Ja het is inderdaad wel wat winderig beaamt hij. We nemen maar een kamer en delen de faciliteiten met een Italiaan die 13 uur per dag weg is om te werken.
Hebben wij ook eens gedaan...........
Vervolgens met een bootje naar Comino, een klein eilandje met vier vaste inwoners. Er is een openbare gelegenheid om te kamperen, dus het inwonertal loopt met ons erbij gestaag op. In de ochtend blijkt er een rat zich een weg door een fietstas gevreten te hebben. Brood is op, groot gat het gevolg. We plakken en plakken tot de tas er weer waterdicht uitziet. Diezelfde dag maken we een wandeling over het eiland. In zeven km ben je hier rond. Zover halen we niet, want Marij gaat door haar enkel. Dat wordt weer een paar dagen strompelen, fietsen gaat gelukkig aardig. Op Comino maken we kennis met één Zweedse fietser die al meer dan een jaar onderweg is. Ook bij hem hebben de ratten toegeslagen. Hij hangt nu zijn tassen hoog op aan een touw, wij zetten de etenstas op het toilet. Geen last meer......

Daarna naar het eiland Gozo, dat 7 bij 14 km is. Er blijken 22 kerken te zijn, die je vaak heel mooi in de verte in het volgende stadje ziet staan. Een fietsroute gaat Gozo rond, wij zijn dus van de partij. Het is een mooi groen eiland, rustig en de kustlijn mag er wezen. We doen het zo rustig aan en de klimnetjes zijn zo venijnig, dat er aan het eind van de dag wel 20 km op de teller staat. Daarvan zijn wel een aantal km's gelopen, geduwd en over keien heen gesjord. Tja, de routebordjes zijn niet altijd aanwezig en we moeten toch echt die kant op!

De Maltezen kunnen allemaal Engels. Als we zeggen dat we uit Holland komen hebben ze het meteen over de verkiezingen. We hadden geen idee dat die hier ook leefden. Als we aangeven dat we toch onze stem hebben kunnen uitbrengen verschijnt er een glimlach: weer een plusje verdiend.
Op het eiland Malta moet je met de fiets zo ver mogelijk van Valetta vandaan blijven. Daar zijn eigenlijk alleen maar drukke wegen en veel auto's. Er zijn hier twee natuurreservaten waar Birdlife Malta zich om bekommert. Ze hebben de grote van een flinke postzegel en er is vrijwel geen vogel te zien. We zien wel een Kameleon! Op een rondleiding met een medewerkster krijgen we uitleg over het immense belang van deze kleine beschermde gebieden voor flora en fauna op Malta. Hé, kijk, een meerkoet! Hoezo niet bijzonder!!!

De laatste twee dagen zien we jagers lopen en horen we schoten. Hoog tijd om naar onze volgende bestemming, Sicilië, te gaan.

Veel groeten,
Anneke en Marij

• 21 April 2017 - 10:19

Paul En Gonza:

Hallo dames,

Zo te lezen hebben jullie al weer veel gezien en meegemaakt.
    Hou alles heel (enkels en tassen) en nog veel plezier met het ontdekken van de eilanden en het prachtige Italie.

Groeten,
    Paul en Gonza

• 21 April 2017 - 11:04

Jannie Anton:

Hoi Anneke en Marij, dus alweer op pad. Hoe lang ditmaal onderweg? Jammer van de tas. Vee fiets plezier op de eilanden. Grt Jannie en Anton.

• 21 April 2017 - 11:09

Henk En Tonny:

Mooie foto's weer. Wij waren er in oktober en dan is alles kaal. Met bloemen ziet het er toch anders uit.
    Veel plezier nog.
    Groetjes,
    Tonny en Henk

• 21 April 2017 - 11:29

Frank Scherpenisse:

Hallo jullie! Wat een heerlijk boeiend verhaal weer. Jullie avonturieren echt! Het belangrijkste is toch wel de enkel van Marij. Ik hoop dat dit weer goedgekomen is. Heel veel plezier in en onder "de laars".
    Groet, Frank.

• 21 April 2017 - 13:42

Renate Popken:

Hallo Anneke en Marij,

Ik dacht al.. wanneer komt er een verslag. En ja, hoor daar is het dan. Jullie hebben in deze relatief korte periode alweer van alles gezien en meegemaakt. Wat typisch die ratten, zitten die daar enigszins 'opgesloten' of wat is de reden dat die daar zo vrij spel hebben?
    Ik wens jullie een voorspoedige reis naar het interessant Sicilie...

• 21 April 2017 - 14:40

Jenny:

Hoi meiden,

Mooi verhaal en plaatjes... Mooi eiland hè ruig en die heldere zee!? En nu naar het Maffia eiland. Pas op voor vals geld! En "Nep" aankopen. Maar bovenal geniet, van alles wat je ziet.
    Kussie van jullie zussie.
    x
    Jenny

• 21 April 2017 - 20:05

Riet Sluijs:

Hallo Anneke en Marijn

Het is weer een groot avontuur voor jullie, knap hoor maar ik hoop dat
    Alles goed mag blijven gaan en dat jullie ervan genieten.
    Nog heel veel fietsplezier en een goede reis.

Lieve groetjes van Riet Sluijs.

• 21 April 2017 - 20:35

Ria Leo :

Goed te lezen dat alles goed gaat ,nog heel veel plezier daar .

• 22 April 2017 - 11:15

Mirjam Landzaat:

Hoi Anneke en Marij,

Leuk weer eens iets over jullie te lezen. Ratten, Brrrrr.
    Er zijn leukere dingen te verzinnen maar zo te lezen zitten jullie daar niet mee.
    Wat hebben jullie weer een prachtige foto's gemaakt.
    Ik hoop dat jullie nog veel mooie dingen mee maken en delen met ons de thuisblijvers.
    Nog heel veel plezier. Ik kijk uit naar jullie volgende verslag.
    Groetjes en blijf voorzichtig.

Mirjam

• 23 April 2017 - 11:41

Elly Ringeling:

Hoi meiden,
    Eindelijk 'n teken van leven, Ina was vreselijk ongerust, ik niet ,
    het was weer 'n prachtig verslag, wat 'n verhaal van die rat, had ik gek geworden.
    Ik hoop dat het met je enkel weer beter gaat. Hier is het nog steeds herfst.
    Wij hopen toch dat we weer gauw iets van jullie te horen.
    Groetjes van Ina en Elly en pas op voor boze mannen.

• 23 April 2017 - 21:35

Hilly:

zo meiden, dat is weer een puik avontuur, maar ja had niet anders verwacht haha. Zier er weer allemaal mooi uit op de foto`s. Goede reis en veel plezier op het volgende eiland. En .... Marij veel sterkte met je enkel en hoop dat het snel over is. Groetjes Hilly

• 26 April 2017 - 08:50

Karin:

Hallo meiden,

Weer op avontuur dese keer bezoek van Ciske (de rat) Jullie hebben weer prachtige foto's gemaakt. Heel veel plezier nog en Marije sterkte. Groetjes Karin.

• 02 Mei 2017 - 09:28

Elly Lodder:

Eindelijk kom ik dan zover het verslag te lezen.Ik heb er weer van genoten.
    En wat een mooie omgeving.Het ongedierte nemen jullie er wel bij.
    Blijf genieten en fietsen en dan op naar het volgende verslag.
    Groetjes Elly