Letland, Litouwen en Polen - Reisverslag uit Międzyzdroje, Polen van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Letland, Litouwen en Polen - Reisverslag uit Międzyzdroje, Polen van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Letland, Litouwen en Polen

Blijf op de hoogte en volg Marij

25 Augustus 2016 | Polen, Międzyzdroje

Letland is voor ons het meest moeilijk te beschrijven. De oostkant is erg leuk met veel dorpjes en smalle weggetjes waar het leuk fietsen is. De westkant, aan de kust brengt niet veel; kaarsrechte wegen en een kustweg waar je de zee nauwelijks te zien krijgt. Later komen we meer mensen tegen die de oostkant van de Baltische Staten (aan Rusland en de Oekraïne) ook mooier vinden.

Maar Litouwen heeft wel ons hart gestolen. Het is wat armer, maar heeft fietspaden, dorpjes en mooie houtsnijwerken aan de kant van de weg: het voelt hier goed. Wel spreken ze weinig Duits of Engels en campings en andere onderkomens zijn wat moeilijker te vinden (ze staan vaak wel op de kaart, maar.........).

En dan fietsen we Polen weer binnen. Het land met de enorme houten kruizen met daaraan een heel klein Christusfiguur. Zou dat zijn om te benadrukken hoe zwaar het kruis is dat hij voor de wereld moet dragen of was het geld op? Het land van de kleine weggetjes waarop het heerlijk fietsen is, al laat de kwaliteit ervan soms wat te wensen over. Polen met zijn soms fel gekleurde huizen en vooral veel huizen die 'in de maak' zijn. Het glimmende metalen dak oogt fris, de kozijnen zitten er keurig in, alleen de buitenmuren hebben nog een likkie verf nodig. Alles op zijn tijd lijkt het geheel uit te stralen, als het maar goed gebeurt. Verder zie je hier veel kraanvogels op het platteland en ontelbaar veel ooievaars. Het blijft leuk om die te zien.

We fietsen terug richting Duitsland langs de kust, wat heel wat toeristische taferelen met zich meebrengt. Mensen slenteren langs de vele kraampjes die vrijwel allemaal hetzelfde verkopen. We verbazen ons over al dat volk en laveren er zo goed en zo kwaad als dat kan tussendoor. Gelukkig duurt het nooit lang. Het landelijk karakter met heel veel kleine dorpjes voert al snel weer de boventoon.
We hebben er nu 7000 kilometers op zitten en zijn op weg naar Duitsland, Berlijn en ........ Nieuwegein.

Tot gauw,
Anneke en Marij

• 25 Augustus 2016 - 09:11

Jenny:

Hoi meiden,

7000 km. Wow!
    Ik vind 70 al veel. Maar geweldig weer om te lezen wat jullie gezien en meegemaakt hebben.
    Nog ff volhouden 'Bijna thuis' ;-)

Kussie,
    Jenny x

• 25 Augustus 2016 - 11:06

Janet De Vogel:

Amazing ladies that you have cycled so far !! Don't think we even do that in a year in the car !! Am jealous of you and you get to see a lot of great and interesting things on the way !!
    Have a safe journey home xxx

• 25 Augustus 2016 - 11:38

Henk En Tonny:

Zo 7000 km het is nog al wat. Wij doen er 2000 in een jaar en dat vinden wij al veel. Maar ja wij fietsen ook niet dagelijks van die einden. Goeie thuisreis verder.
    Groetjes,
    Henk en Tonny

• 25 Augustus 2016 - 19:14

Paul En Gonza :

Nog een veilige reis en viel spass.

• 25 Augustus 2016 - 20:34

Ria Leo :

Nou dames nog veel plezier op naar de acht duizend.

• 25 Augustus 2016 - 22:49

Bernadette:

Het is weer een belachelijke afstand die jullie hebben afgelegd ;-)
    Nou geniet nog maar van die laatste kilometers naar Berlijn!
    Tot snel.
    Groetjes Bernadette

• 26 Augustus 2016 - 09:11

Elly Ringeling:

Wat is de tijd toch snel gegaan, en wat hebben jullie weer je best gedaan.
    Ik heb al zadelpijn als ik naar het makado centrum rij.
    Geintje, want ik heb geen fiets.
    Meisjes doe noch even genieten van jullie avontuur.
    Groetjes Elly en Ina

• 26 Augustus 2016 - 09:38

Frank Scherpenisse:

Opnieuw hebben jullie een voortreffelijke prestatie geleverd - eigenlijk zijn jullie nog volop bezig met de afronding. Een goed vervolg richting Berlijn en uiteindelijk Nieuwegein en veel plezier onderweg.
    Groetjes,
    Frank.

• 27 Augustus 2016 - 10:52

Ria :

Jullie (en wij) weer een ervaring rijker. Heb in onze vakantie 400 km met de auto gereden en dat vond ik al veel! Niets vergeleken met jullie natuurlijk: 7000 op de fiets.. Pet(je) af.
    Hartelijke groet.

• 29 Augustus 2016 - 13:41

Rinus Vonk :

Wat zijn jullie een kanjers hoop dat jullie gauw een keer langs komen in Lelystad. Lekker bij praten. Kom 2 e helft september een keer koffie drinken bij de Mix. Gr Rinus.

• 29 Augustus 2016 - 14:53

Wim Kroon:

Hoi kanjers, dzień dobry. Wat gaat de tijd snel. Leuk op alles weer te lezen. Ruim 3 maanden onderweg en inmiddels de 7.000 km gepasseerd. Grote klasse. Zal bij thuiskomst in de Mix 2 fietsen voor jullie reserveren om te kunnen uitfietsen. Goede reis verder en kom behouden in Nieuwegein. Hartelijke groeten. Wim