Estland - Reisverslag uit Ventspils, Letland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Estland - Reisverslag uit Ventspils, Letland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Estland

Blijf op de hoogte en volg Marij

27 Juli 2016 | Letland, Ventspils

Estland is het kleinste en meest noordelijke land van de drie Baltische Staten. Het doet erg westers aan, wat waarschijnlijk de invloed van Zweden en Finland is. Het fietsen is meer fietsen en minder hobbelen, de wegen zijn prima en er valt weer wat aan route te kiezen. Maar ook de prijzen zijn westers, alles is meteen een derde duurder dan in het armere Letland en Litouwen. Als we aankomen is het hier 32 graden. De campingman vertelt dat het in de winter -32 is. Voor elk huis ligt dan ook een grote stapel hout, vaak heel kunstig opgestapeld. We signaleren zelfs een prachtig bijenkorfmodel. Het zal hier in de winter niet meevallen.......

Dit is ook het land waar een hongerige poes zich door het horrengaas van onze cabin wurmt. Eerst zien we 's nachts alleen een poezenkop door het gaas heen komen. Dat kunnen we nog terug duwen. Maar even later horen we toch een plofje. Ja hoor, hij is binnen en zit met zijn kop in de prullenbak waar wat lege blikjes in zitten. We delen wat 'noodrantsoen' met hem en zetten hem definitief buiten.
We komen nu ook meer fietsers tegen en maken kennis met een stel uit Australië. We blijven ze tegenkomen en het wordt steeds gezelliger. Ondertussen maken we een leuke eilandhop trip over Hiiuma en Saaremaa. Als we in de stromende regen in een bushokje op de veerboot terug zitten te wachten, zegt Anneke opeens. "Ik zie twee fietsers bij de kassa staan, eentje heeft blote benen". We veren op, dat kan alleen Australië zijn: regen en toch gewoon in korte broek. Het weerzien is bijzonder en we hopen dat alles meer dan goed met ze gaat.

Je vraagt je hier weleens af waar iedereen toch is. Er is meestal geen auto in de buurt en veel mensen kom je ook niet tegen. Wel in de prachtige stad Tallinn, waar alle inwoners en toeristen zich verzameld lijken te hebben. Maar we zijn niet zo dol op stedenbezoek en rijden liever over stille landweggetjes. O ja, ze hebben hier bushokjes met deuren, we hebben er zelfs eentje gesignaleerd met gordijntjes voor de ramen!
Vossen en herten steken voor ons over, Helaas hebben we de elanden alleen nog op bordjes gezien. De bermen staan vol bloemen. En..... alles vlakke weg. Heerlijk!

Tenslotte mogen we onze bierproeverij niet onvermeld laten. Elke dag proberen we een nieuw biertje uit. Liefst natuurlijk uit het land waar we op dat moment zijn, maar we schuwen ook geen bier uit Rusland en Lapland. Alle drie de Staten hebben trouwens hun eigen bieren, dus het verveelt niet gauw.

Proost en veel groeten,
Anneke en Marij

• 27 Juli 2016 - 13:33

Elly Ringeling:

Hoi meiden,
    Het werd tijd weer eens wat van jullie te horen, maar gelukkig gaat alles
    nog goed, met Ina gaat het helaas niet zo goed, hoopelijk voor korte duur.
    leuke foto's vooral die met bril en het toilet.
    wij kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Geniet er nog van, groetjes
    Elly en Ina

• 27 Juli 2016 - 13:33

Co&Ria:

In gedachten proosten we mee. Is weer leuk om "mee" te fietsen. Dank voor jullie verslagen.
    Groet

• 27 Juli 2016 - 15:54

Henk En Tonny:

Leuk weer eens wat van jullie te horen. Jammer dat jullie niet van de cultuur houden want daar gaan inderdaad de meeste toeristen toch voor naar deze landen. Zo zie je maar weer smaken verschillen. Nog veel fietsplezier.
    Groetjes,
    Henk en Tonny

• 27 Juli 2016 - 16:49

Vera:

Fijn dat jullie weer lekker genieten .Iedere dag een biertje proberen klinkt ook goed .Veel plezier verder .Lieve groetjes Jan en Vera .

• 27 Juli 2016 - 20:06

Leo Ria :

Hallo meiden ,als ik het zo lees gaat het nog steeds goed met jullie .
    wij hopen dat jullie toch wat cultuur op snuiven van het land .
    En ik zal de partij van de dieren niet vertellen dat de poes is buiten gezet .
    Nog heel veel plezier Gr van ons .

• 27 Juli 2016 - 20:31

Bea Verweij:

Hoi meiden mooie foto's. Leuk dat je die Australische mensen bent tegen gekomen . Veel fiets plezier en tot horens.

• 27 Juli 2016 - 20:43

Bernadette:

Hallo meiden,
    Bijzonder! Bushokjes met deuren en wc's zonder...
    Fijn dat jullie nog steeds genieten! Wij zijn ondertussen ook allemaal op vakantie geweest, maar zijn weer thuis, jullie reizen nog even lekker door.
    Veel plezier verder!

Groetjes Willem en Bernadette

• 27 Juli 2016 - 22:41

Frank Scherpenisse:

Mooie (fiets)wegen, heerlijk weer en best bier. Dat zijn -begrijp ik- zo'n beetje de belangrijkste pluspunten van jullie aangename verblijf in Estland. Jullie genieten volop. Ik geniet van jullie reisverhalen en laat me graag verrassen met jullie volgende verslag. Ben erg nieuwsgierig. Heel veel plezier toegewenst en groetjes vanuit Almere.
    Frank.

• 02 Augustus 2016 - 19:03

Annelies Wim :

Wij gaan van 24 augustus t/m 23 september met de camper naar de Baltische staten.
    Wij zouden het leuk vinden om,indien mogelijk, elkaar dan ergens te ontmoeten.
    Al jullie dat ook leuk vinden willen jullie dan reageren dan gaan we kijken of dat gaat lukken.

Groetjes en veel fiets plezier,

Annelies Wim

• 03 Augustus 2016 - 15:14

Mirjam Landzaat:

Hoi meisjes, wat hebben jullie weer een mooie foto's gemaakt (vooral van de wc's, ha, ha,)
    Nog heel veel plezier, blijf genieten.

Groetjes, Mirjam