Polen en Litouwen - Reisverslag uit Gulbene, Letland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Polen en Litouwen - Reisverslag uit Gulbene, Letland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Polen en Litouwen

Blijf op de hoogte en volg Marij

22 Juni 2016 | Letland, Gulbene

Polen verrast ons volledig. We hadden niet zo'n vastomlijnde voorstelling van het land, maar als we na 2500 km. fietsen over de grens naar Litouwen gaan, zeggen we graag "tot ziens"! Alles ziet er optimistisch uit. De huizen die met zorg nieuw gebouwd worden krijgen een vrolijk kleurtje en alles is netjes onderhouden. De oudere gebouwen zijn opgeknapt en opgefleurt, er is schoon schip gemaakt. De meeste mensen zijn open en vriendelijk. Alleen de oudjes kijken soms wat stuurs, alsof het leven toch niet gebracht heeft wat ze ervan hoopten. Misschien het grauwe verleden dat hierin een rol speelt? Of willen wij gewoon weer zien wat we denken?

Alleen de wegen zijn soms wat slecht. De Europese commissie is zo vriendelijk geweest de 'Green velo' fietsroute mede te financieren. Hele stukken prachtig fietspad zijn er verschenen, met goed uitgeruste pauze plekken. Helaas worden deze afgewisseld met stukken steenslag, wasbord en rul zand waarop je alleen te voet verder kunt. Het spreekt voor zich dat je op die stukken geen grote infoborden over de aanleg en financiering van het project ziet. En ja..... op papier is de fietsroute echt af! Maar goed, hij is toch nog beter dan de Ooievaarsroute die we eerst wilden fietsen, die verzandt helemaal letterlijk in het stof!

Elke dag is het weer spannend waar we terecht zullen komen om te overnachten. We worden door de Polen op weg geholpen naar de meest bizarre, aparte en mooie campingplekjes. Als dat niet lukt vinden we vrij eenvoudig een hotel of iets vergelijkbaars. Wat een heerlijk land om doorheen te fietsen. De eerlijkheid gebiedt natuurlijk wel te zeggen dat we hele maand mei en half juni alleen maar zon, zon en zon hebben. Onvoorstelbaar mooi weer. Ook dat hadden we in Polen niet verwacht!

En daarna Litouwen. De eerste de beste dag worden we al door een vrouw van de toeristeninfo naar de camping geëscorteerd. Of we maar achter haar auto aan willen fietsen. Ter plekke telefoneert ze nog wat om ons van de gewenste douche te voorzien. Wat een service. Litouwen is wel duidelijk armer; de huizen zijn soms vervallen en de verf is van de veelal houten huizen afgebladderd. Er zijn nog veel waterputten in gebruik, waar trouwens vaak helderder water uit komt dan uit de kraan. We fietsen hier vooral op doorgaande regionale wegen; de rest is of te druk of bestaat uit zanderig wasbord. Er zijn maar weinig mensen die een handvol Duits of Engels spreken. Als we zo'n beetje verdwaald zijn en nog als enige alternatief de snelweg zien, helpt een gebarende Litouwer ons over een stuk veld en acht treinsporen heen, richting weer te fietsen weg. Hij geeft mij de paar liter olie die hij in zijn handen heeft en pakt een vol bepakte fiets om over al die rails te sjouwen. Aan ons gesputter dat die veel te zwaar is stoort hij zich niet. Eenmaal aan de overkant maakt hij duidelijk dat hij vroeger alleen Russisch op school kreeg. Het is ook inderdaad nog maar 25 jaar geleden dat ze onder het Russische juk vandaan zijn. We hopen dat hij aan zijn heroïsche optreden geen rugklachten heeft overgehouden! In een hotel komen we ook iemand tegen die nog uit het Russische tijdperk stamt. Het duurt een kwartier voordat we duidelijk kunnen maken dat we een tweepersoonskamer voor een nacht willen. Maar dan zit je ook in een puike kamer met douche en toilet voor 26 euro. Zo af en toe hebben wij dus een wat stabieler dak dan een tentdak boven ons hoofd.

Na ongeveer 3000 km. zijn we in Letland. Ook hier begint het zonnig, vriendelijk en met een prima campingplekjes.

• 22 Juni 2016 - 16:47

Frank Scherpenisse:

Lieve mensen,
    Deze reis is echt weer anders dan al die eerdere reizen, begrijp ik na de verschillende boeiende verslagen met heel veel interesse gelezen te hebben.
    Als ik Polen hoor als bestemming, denk ik aan een verschrikkelijk grauw land, maar vanaf nu kijk ik er -dankzij jullie verhaal- anders tegenaan.
    Wat een eind fietsen weer.
    Over heroïsch gesproken, zoals jullie schrijven over die Litouwer, het fysieke werk van jullie beiden verdient minimaal dezelfde kwalificatie wat mij betreft.
    Dat jullie er ook veel herinneringen aan zullen overhouden is mooi meegenomen, maar dat strookt toch al met jullie bedoelingen van dergelijke avontuurlijke reizen. Of niet soms?
    Zet hem op. Succes met de voortzetting van de reis en tot later. En vooral veel plezier!
    Groet,
    Frank Scherpenisse.

• 22 Juni 2016 - 20:25

Ria Leo:

Hallo Anneke en Marij .
    Leuk om weer van jullie te horen ,en ik zou ook denken Polen maar als ik het zo lees komt het goed over.Ook lekker dat het weer goed is .
    nog heel veel plezier daar in oost Europa groetjes van ons .

• 22 Juni 2016 - 20:32

Jenny :

Heldinnen !
    Ik zou het niet kunnen en durven.
    Maar het blijven avonturen en mooie herinneringen voor 'later'.
    Doe voorzichtig en houd het heel.
    En vergeet niet te genieten.
    Kussie... x

• 22 Juni 2016 - 20:34

Beaverweij@casema.nl :

Leuk dat de mensen jullie helpen. En lekker dat jullie mool weer hebben. Geniet ervan . Gr Bea.

• 22 Juni 2016 - 20:36

Bea Verweij:

Leuk dat de mensen helpen. En fijn dat jullie mooi weer hebben.

• 22 Juni 2016 - 22:44

Karin:

Hallo meiden,

Succes nog en heel veel plezier

• 23 Juni 2016 - 18:56

Jan Van Drunen:

Wow Anneke en Marij.
    Prachtig weer ??
    Je krijgt wat je verdient zeggen ze toch?
    Geniet ervan!!!

• 24 Juni 2016 - 10:19

Elly Ringeling:

Hallo meiden,
    Wat is het toch leuk om weer wat van jullie te horen, Ina maakte zich al
    ongerust.
    Hopelijk gaat de fietstocht verder voortreffelijk.
    Hier hebben we noodweer gehad, veel schade aan de natuur.
    Genieten jullie maar lekker, veel succes..
    Groetjes van Elly en Ina

• 24 Juni 2016 - 11:42

Henk En Tonny:

Hoi,
    Leuk dat jullie zo mooi weer hebben en het zo naar jullie zin hebben. Nog een veilige reis verder.
    Groetjes uit een vochtig Drenthe.

• 24 Juni 2016 - 22:03

Paul En Gonza:

Hallo sportievelingen.

Zo te lezen gaat de reis voorspoedig en het weer is goed in het oosten. Fijn dat jullie genieten.
    Nog veel plezier in Letland en vervolgens door naar Estland?

Groetjes van Paul en Gonza

• 28 Juni 2016 - 19:55

Mirjam Landzaat:

Hoi Anneke en Marij,
    Goed te lezen dat jullie het weer naar de zin hebben en vriendelijke, behulpzame mensen ontmoeten.
    Nog veel plezier en goede reis.
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag.
    Groetjes, Mirjam