De laatste weken in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Kurow, Nieuw Zeeland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu De laatste weken in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Kurow, Nieuw Zeeland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

De laatste weken in Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Marij

17 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Kurow

De Otago railtrail is een onverharde fietstocht van 150 km. Hij loopt van Clyde naar Middlemarch. Niet te moeilijk, een paar gezellige donkere tunneltjes erbij en we zijn weer een paar dagen onder de pannen. Veel kilometers rijdenwe hier niet op een dag; het weer is niet al te best en de wind zit tegen. We komen op dit stuk veel mensen tegen die een stuk ervan fietsen als onderdeel van hun Nieuw Zeeland campertoer. Het gemopper is dan ook niet van de lucht, ze hebben duidelijk pech met de weersomstandigheden. Gelukkig zijn wij er wat beter aan gewend, we vinden het prima. De mooiste campingplekjes waar niemand anders staat worden door ons ingepikt. Heerlijk!

Dat verandert natuurlijk wanneer we de railtrail verlaten en richting het oosten van het Zuidereiland gaan. Je moet dan toch het weer over een "range" heen. Bij de toeristeinformatie maken ze ons wijs dat het een prima weg is om te fietsen. Tjonge, volgende keer nemen we zo'n type mee, kunnen ze zelf eens proberen omhoog te klauteren! Maar ja, het is wel een mooie weg en we komen in Oamaru, een leuk stadje met zeehonden en pinguïns.

We kronkelen naar Christchurch om drukke wegen te voorkomen en gaan nog een paar dagen naar Banks Peninsula Akaroa. Daar krijgen we allerminst spijt van, het is een prachtig gebied. Het weer is ondertussen volledig omgeslagen: we hebben elke dag prachtig zonnig weer!
Christchurch is een stad met "gaten" en bouwterreinen. Wij gaan naar het Earthquake museum en bekijken een video waarin mensen hun verhaal van de aardbeving vertellen. Het is soms heel aangrijpend. En...... je gelooft het of niet. Terwijl we zitten te kijken begint de vloer heen en weer te schudden: we hebben een aardbeving van 5.7 op de schaal! Zo verzin je het toch niet.

En nu?
We zijn net thuisgekomen. Mooi weer, maar oh wat is het koud hier. Van de 30 graden naar de min 4, dat is toch even omschakelen.

Iedereen hartelijk bedankt voor alle leuke reacties en tot ziens.

Anneke en Marij

• 17 Februari 2016 - 13:07

Ria :

Goed te lezen dat jullie weer safe & sound terug zijn maar jammer dat we (in ieder geval voorlopig) jullie reisverslagen moeten missen. Het was weer een genoegen. Hartelijke groet, Ria

• 17 Februari 2016 - 15:43

Henk En Tonny:

Welkom thuis weer.Gezond en wel? We hopen dat jullie weer genoten hebben. Groetjes Tonny en Henk.

• 17 Februari 2016 - 17:20

Jan Van Drunen:

Welkom thuis weer.
    Wat een avontuur weer... al plannen?? Haha!!

• 17 Februari 2016 - 20:00

Leo:

Hallo ,welkom thuis in ons koude kikkerlandje .

• 17 Februari 2016 - 20:10

Jannie En Anton:

Goed om te horen dat Jullie Goed zijn aangekomen. Theater en een regenachtige dag. Vandaag, donderdag gaat de fiets in de doos. Het is mooi weer 23 gr. We hebben onze tent hier aan een man op de camping verkocht. Even kijken of we jullie tent nog uit de vuilnis kunnen halen om te overnachten (grapje). Groetjes

• 17 Februari 2016 - 21:24

Bernadette:

Fijn dat jullie weer heelhuids zijn thuisgekomen.
    Ik dacht al dat jullie tijdens de aardbeving misschien wel in de omgeving zouden zijn.
    Zeker een temperatuurverschil! Gelukkig duurt deze kou maar een paar dagen.
    Nu maar weer plannen maken voor de volgende reis ;)
    Tot snel!
    Xx Bernadette

• 21 Februari 2016 - 14:05

Karine Peleman:

Hey Ladies, Alweer knap gedaan. Een fietstochtje naar de bakker om de hoek daar verleg ik mijn grenzen mee ... :o) ! Wij kijken hier al uit naar jullie volgende avontuur.
    Groetjes,
    Karine en Richard

• 23 Februari 2016 - 11:14

Riet Schuitman:

bedankt voor jullie mooie reisverslag, het was leuk om te lezen en ook bepaalde stukken te herkennen.Maar ik moet toegeven dat jullie wel meer grensverleggend bezig dan wij. Geen berg te hoog of weg te steil. Jeetje wat een doorzettingsvermogen, respect!!
    Willen jullie nog naar het afscheid van Rinus? morgen is er iets georganiseerd. Een etentje bij Bregje. Daarvoor kun je contact opnemen met Dineke en Jan Kuipers, jankuipers1@icloud.com

Hier dan de laatste info rondom het afscheid van Rinus.
    Willen jullie woensdag de 24ste om 17.00 bij Bregje zijn . Bregje zit aan de rand van/onder de nieuwe Kom theater , naast la Cubanita.
    Ik laat Rinus en Ans dan 5 á 10 minuten later komen zodat we er allemaal zijn als zij komen.
    Wij hebben tot 19.30 de tijd om daar te zijn

Van Bregje kwam de vraag of jullie allemaal vast de menu kaart willen bekijken en aan mij door willen geven welk voorgerecht , hoofdgerecht en nagerecht je wilt gaan eten . Omdat we met zo'n grote groep zijn(20 personen) kunnen ze ons sneller bedienen als ze al weten wat ze moeten serveren.
    Willen jullie kijken op de site www.proeflokaalbregje.nl en je keuze aan mij laten weten uiterlijk maandag 22 februari?
    Dan kan ik dat dinsdag aan hen doorgeven.

Voor Rinus zorg ik dat er een kaart is waar ik alle namen op zal zetten van iedereen die meedoet met zijn afscheid en zal dat met een speech aan hem aanbieden.
    Hier zal ik ook het geld bij doen , (geen cadeaubon dus) zodat ze dat naar eigen believen kunnen besteden.

Rinus weet nog steeds niet dat dit voor hem geregeld wordt , dus laat het een verrassing blijven .

misschien weten jullie dit al, maar beter laat dan nooit. tot ziens en groetjes.
    Ik ben morgenavond niet bij het afscheid omdat ik iets anders heb.

• 18 November 2017 - 13:04

Birgit Dekker-Fox:

Goedemiddag. Ik heb zojuist jullie reisverslagen gelezen. Superleuk en voor wat betreft het Zuider eiland heel herkenbaar! We hebben in 2013 dit prachtige eiland op de fiets ontdekt, net als jullie met de tent.

Nu vertrekken wij, mijn man en ik op 1 januari voor 4 maanden naar Nieuw Zeeland. Ik ben erg benieuwd naar de route die jullie hebben gefietst op het Noorder eiland. En naar de dingen die we echt moeten gaan zien.

Het zou leuk zijn wat van jullie te horen!

Hartelijke groeten
    Birgit en John