Weer op reis en alle begin is moeilijk.... - Reisverslag uit Waitara, Nieuw Zeeland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Weer op reis en alle begin is moeilijk.... - Reisverslag uit Waitara, Nieuw Zeeland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Weer op reis en alle begin is moeilijk....

Blijf op de hoogte en volg Marij

26 November 2015 | Nieuw Zeeland, Waitara

We zijn nog geen week in Nieuw Zeeland, maar er is al heel wat gebeurd. Genoeg reden om verslag te doen.
Na een stormachtige fietstocht met veel regen komen we als gepland op Schiphol aan. De fietsen gaan keurig verpakt richting Afwijkende bagage en wij richting vliegtuig. Wat blijkt: om de een of andere duistere reden hebben ze bij de KLM bedacht dat wij niet naast elkaar willen zitten, maar zo ver mogelijk uit elkaar. Het is een heel gedoe om dat weer recht te breien, maar uiteindelijk zitten we toch tevreden naast elkaar.
Als we in Auckland bij de bagageband staan, blijken de fietsdozen vreselijk gehavend te zijn aangekomen. Voor de zekerheid nemen we maar een foto van de opengescheurde dozen. Daarna blijkt dat er zandresten tussen de velgen en de banden zitten, de fietsen mogen zo echt het land niet binnen! Ze moeten op zijn kop in een speciale douchebak en krijgen een schoonmaakbeurt (door ons zelf te verzorgen wel te verstaan). Daarna worden er nog een paar scheuten desinfecterend middel overheen gegooid en kunnen ze de gehavende dozen weer in. Net buiten het vliegveld is er een speciale plek om fietsen in elkaar te zetten. Lekker in de wind dat dan weer wel. We zijn helaas gauw klaar, we zien al snel dat we een belangrijk onderdeel van de as van het voorwiel kwijt zijn. Het wiel kan niet meer worden vastgezet. Klaar ben je, het vermiste onderdeeltje is natuurlijk via een van die gaten uit de doos verdwenen! We doen aangifte bij de afdeling bagage en gaan op zoek naar fietsenmaker en vervoer. Het wordt de Shuttle bus waar de fietsen achter in een karretje kunnen. Bij de fietsenmaker aangekomen blijkt het allemaal nog niet zo eenvoudig te zijn. Fietsonderdelen van deze kwaliteit zijn hier niet gangbaar. Hij belt wat rond en laat een boodschap bij de dealer achter. Wij zeulen met een fiets en daarop alle bagage naar de camping, 4 km verderop. Hoezo jetlag? Nergens last van!
Twee dagen later is de fiets weer rijklaar. Een goede tweedehandse as siert het voorwiel, alle andere opties duurden een week (bestellen) of leverden minder kwaliteit op. We hebben geluk gehad met deze fietsenmaker!

Wat later dan gepland beginnen we dus aan de fietstocht. We zakken vanuit Manukau (Auckland) omlaag en kamperen op en prachtige stek met dito uitzicht, ware het niet dat storm en regen elk uitzicht daar belemmert. De volgende dag is het nog een graadje erger. Het begint te regenen als we op de camping aankomen (timing). We gaan maar rustig op een bankje zitten wachten tot het droger wordt en we de tent op kunnen zetten. De halve camping komt langs om een praatje te maken en te vertellen dat het tot morgen zo blijft regenen. Maar...... redding is weer nabij: de eigenaar zet ons in een cabin en dat kost niets extra. Stukken beter dan met je tentje tussen de plassen te staan!
Heerlijke mensen hier. Ze parkeren ook rustig hun auto langs de kant van de weg om ons te vertellen dat de brug een paar km verderop gesloten is en hoe we dat kunnen omzeilen. Wij gaan dat hier wel redden met al die behulpzame mensen........
Ondertussen hebben we ook Kiwi-weather, volop zon, en het is heerlijk om weer lekker rond te fietsen in een fijn land!

Veel groeten van Anneke en Marij

• 26 November 2015 - 23:14

Janet De Vogel:

Hoi dames,

Jammer te horen dat deze reis niet echt goed is begonnen maar blij dat het nu begint iets beter te worden.

Ik weet zeker dat jullie gaan toch wel genieten van alles en het is erg leuk te horen van jullie avonturen !!! Geniet verder van alles and be safe !!! Xxx

• 26 November 2015 - 23:40

Hans Cuvelier:

Wat? Naar Nieuw Zeeland. Oh wat ben ik jaloers. Ik ben er in 2001 geweest, maar als ik er aan terug denk dan lijkt het wel gisteren. Ik wil er zo weer heen. Ik weet zeker dat jullie het heel fijn gaan hebben. Heel veel plezier.

• 27 November 2015 - 08:16

Gertjan:

Hallo dames,

Ik heb jullie helaas niet meer gezien op de spinning les, daarom via deze weg een fantastische trip en veel plezier gewenst! Op dit soort reizen hoort een beetje pech er gewoon bij. Zo te lezen lossen jullie dat wel op en inderdaad, in NZ wil iedereen je helpen ( eigen ervaring)

• 27 November 2015 - 08:41

Jannie En Anton:

Hi Anneke en Marij, Dat is al een heel avontuur zover. Maar nu komen zeker de mooie tijden er aan. Hier is het rond het vriespunt. Morgen (zaterdag) zijn wij aan de beurt. Onze fietsdoos ziet er nu ook nog goed uit maar we weten dat deze niet ongeschonden aan zal komen zal. We komen maandag 30 nov in Auckland aan.
    Groeten en geef af en toe jullie positie door. (Jannie en Anton)

• 27 November 2015 - 11:07

Bernadette:

Dag meiden,

Nou dat is inderdaad een moeilijk begin. Fijn dat er een goede fietsenmaker in de buurt zat die jullie heeft kunnen helpen. Nu maar weer genieten van het prachtige landschap, het lekkere weer en de vriendelijke bevolking.
    Xxx
    Willem en Bernadette

• 27 November 2015 - 11:55

Jan Van Drunen:

Jaloers!!!!
    Wow. Wat een avontuur komt er weer aan. Je kunt er makkelijk een TV-serie van maken denk ik.
    Heel veel plezier en succes. Hoe lang zijn jullie van plan te blijven?
    Gr. Jan.

• 27 November 2015 - 13:34

Jenny:

Jeeminee ach en wee.... wat een begin.

Maar zo te lezen gaat het weer helemaal goedkomen!
    Geniet van het mooie!
    Kussie van jullie zussie x

Jenny

• 27 November 2015 - 14:55

Henk En Tonny:

Jammer dat niet alles soepel verloopt in het begin. Maar dat gaat nu alweer een stuk beter zo te horen. Veel plezier en goede reis verder.

Henk en Tonny

• 28 November 2015 - 09:41

Elly Lodder:

Ondanks alle tegenslag hebben jullie het toch weer geflikt.Ik heb bewondering voor jullie.
    Ik wens jullie voor de rest een heerlijke tijd toe.
    Veel succes. Elly

• 28 November 2015 - 12:46

Riet:

Veel geluk en plezier verder op het Noordereiland, ik geniet met jullie mee. Die kiwi's zijninderdaad superaardig, aan hun gastvrijheid kunnen wij een voorbeeld nemen. Ook wij hadden in Rotorua een superaardige fietsenmaker, hij kwam op z'n vrije dag naar de winkel toen mijn voorband door iemand meegenomen was. Geniet!
    Groeten Kees en Riet

• 30 November 2015 - 19:39

Le. Ria .:

Toen ik begon te lezen voelde ik dat het niet goed zat .
    maar jullie hebben het weer goed gekregen ,top hoor voor het doorzetten .
    Ik hoop dat het verder goed gaat ,en veel plezier vanuit een zeik nat Almere .

• 01 December 2015 - 19:19

Wim Kroon:

Hallo meiden,
    Lees vandaag pas jullie bericht. Was benieuwd hoe het jullie tot nog toe was vergaan, mede omdat er voorafgaande aan de les vanmorgen van Rinus het nodige over is gezegd. Jammer dat de start enigszins problematisch is verlopen. Echter zoals het een echte Hollandse betaamt hebben jullie je er parmantig doorheen geslagen.Top! Fijn dat het weer verbeterd is. Fietst altijd prettiger dan in de regen. Wens jullie heel veel fietsplezier en geniet er van. P.S.: zo je ziet kom ik mijn toezegging na. Groet. Wim

• 02 December 2015 - 14:19

Elly Ringeling:

Hoi meiden.
    Als jullie weer gaan neem dan allerlei reserve onderdelen mee en
    'n gereedschapskist.altijd handig daar is toch wel 'n plekje voor?
    Geniet maar lekker. Veel fietsplezier en tot horens.
    Groetjes van je buurvrouw en Elly