Langs de kust in New South Wales - Reisverslag uit Eden, Australië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Langs de kust in New South Wales - Reisverslag uit Eden, Australië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Langs de kust in New South Wales

Blijf op de hoogte en volg Marij

31 Oktober 2012 | Australië, Eden

Na veel in het rustige binnenland van Queensland te hebben gefietst, dachten we dat het eens tijd werd om de kust met een bezoek te vereren. Daarvoor moeten we dan de heuvels van de Great Dividing Range over. Na op 1 dag 72 kilometers geklommen te hebben strompelen wij de toeristeninfo in Uralla binnen. We komen er weer huppelend uit. Het stuk dat we vandaag gefietst hebben was het meest gemakkelijk, de echte steile heuvels moeten nog komen! Maar er is ook een bus! We laten ons dus een stuk van 50 km over de heuvels brengen en rijden zelf verder naar de kust. Probleem opgelost.
Daar is het een stuk drukker. We nemen veel toeristische zij-routes, maar de Pacific Highway is niet altijd te vermijden.

De stadjes zijn hier heel leuk om te verkennen. Vaak is er een museumpje met spullen die niet al te ver in de tijd teruggaan. De meeste stadjes zijn zo rond 1860 ontstaan en de musea staan dan ook vol met gedoneerde "afdankertjes". De stencilmachine en de typmachine in het koffertje kennen we nog maar al te goed.

De mensen blijven hier maar vragen waar we vandaan komen en waar we naartoe gaan. Soms rijdt er een bus of vrachtwagen langzaam naast ons (en het verkeer op te houden). Dan gaat het raampje open en het gebruikelijke gesprek begint. Het blijft een bijzondere gewaarwording, al die aandacht.
Het allermooist was misschien wel het Aziatische stel. Ze rijden voorbij, keren het busje en stoppen vlak voor ons. Vervolgens stormen ze uit de auto: "Oh, you are cycling here. That's great" We moeten op de foto en krijgen een energiedrankje vor onderweg. Hup, daar gaan ze de bus weer in. Wij blijven verbouwereerd (maar ook wat vereerd) achter.
Op advies van een aardige mevrouw van een toeristenburo nemen we ook eens een gravel road. Dat is een Walking Trail waar je heel goed op kunt fietsen vertelt ze. Nou, we denken nog vaak aan haar als we over de keien hotsenflotsen of de fiets door het rulle zand slepen. Maar.... dit zijn natuurlijk wel de meest prachtige weggetjes waar je slangen, hagedissen en... dingo's ziet. We overleven het allemaal, maar zijn wel blij dat die dingo een andere afslag neemt.
Verder maakt Anneke kennis met een hele grote spin die gezellig over haar hand loopt, nadat ze haar fietstas heeft opengemaakt.

Ja en dan wordt het tijd voor een bezoek aan Sydney. We zetten de tent ergens op in het zuiden en bezoeken de stad door de city-rail te gebruiken. Een prima idee, zo blijkt later, want het is echt een waanzinnig drukke stad. Een "hop on/hop off-bus" brengt ons bij alle sight-seeiing plekken. De Sky-line van Sydney is inderdaad indrukwekkend en ook het Opera House is een bezienswaardigheid. We zijn niet zulke stedentrippers, dus na een dagje zijn we alweer dik tevreden.

Dan gaat Marij door haar enkel (en niet weinig). Twee dagen rust en dan kan er wel weer wat gefietst worden. Wandelen is er even niet meer bij.
In New South Wales is het wat frisser, groener en drukker. Het is een compleet ander Australie dat Queensland.
Maar...... ze hebben hier walvissen. Ze trekken met die twee fietsers uit Nederland mee naar het zuiden. We hoeven maar op een bank bij de zee te gaan zitten of hup.... daar spuit weer wat omhoog of er slaat zo'n grote vin op het water. Helemaal nieuw voor ons en echt een sensatie om vanaf je campingplek een walvis met haar nakomeling te zien spetteren.
Gisteren hadden we weer een camping waar de kangaroes vlak langs je tent hupsen. Het feest kan niet op!

Veel groeten van Anneke en Marij

P.S. We hebben nu ook de foto's bij het vorige verslag (Country Way) toe kunnen voegen.

• 01 November 2012 - 08:11

Hennie Singadji:

Goedemorgen Anneke en Marij,

Een groet van Hennie uit Amsterdam.
    Het is 08.00uur ín de ochtend en ik zit achter mijn welbekende werkplek.
    Anneke nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie en jullie fantastische reis verslag.
    Het is beter werk dan hier in Nederland.
    Geniet verder van jullie vakantie en lieve groeten van Hennie.

P.S. mooi natuur en foto's.

• 01 November 2012 - 08:54

Henk En Tonny:

Hallo Anneke en Marij,

We zijn blij weer iets van jullie te horen. Dus nog niet opgevreten door een dingo of krokodil. Het is te hopen dat de enkel weer gauw 100% is want dat is toch lekkerder als je wandelen of fietsen.
    Zo te lezen hebben jullie het in ieder geval wel naar jullie zin. Mooie foto's trouwens. Leuke verjaardag gehad trouwens?
    We hopen snel weer iets te horen en wensen jullie nog een fijne trip.

Groetjes,
    Tonny en Henk

• 01 November 2012 - 11:12

Paul En Gonza:

Hallo Anneke en Marij,

Goedemorgen (volgens mij is bij julliie al middag, 8 uur later dan Nederland).
    Fijn om te lezen dat alles goed gaat met jullie, behalve de enkel van Marij dan, en nog niet opgevreten zijn door dingo's in het binnenland. Maar je maakt natuurlijk wel kans een close encounter met een Tamanian Devil te krijgen binnenkort.
    Geen last van de sneeuw gehad zo te lezen. Lag waarschijnlijk ook in wat hogere gebieden 2 weken geleden. Prachtige foto's van de fauna.
    Zo te zien een prachtige vakantie tot nu toe. Geniet er verder van en nog veel plezier.

Paul en Gonza

• 01 November 2012 - 11:57

Frank Scherpenisse:

Goedemorgen/middag/avond,
    Wel heel bijzonder, zo'n onderneming, zo'n reis.
    Heel fijn dat jullie, ondanks wat tegenslagen (zoals de verzwikte voet van Marij), heel veel trotseren: dingo's, krokodillen, hele grote spinnen, moeilijk begaanbare wegen, noem maar op. Wat een ellende allemaal :-)
    Complimenten voor de manier waarop jullie je ervaringen met ons delen.
    Anneke heeft natuurlijk een prachtige verjaardag achter de rug en ik wil haar alsnog daarmee feliciteren.
    Ook met het "zwitserlevengevoel" dat ik hier in de polder in de aanloop naar een Hollandse winter ervaar, blijven jullie aan de andere kant van de wereld verder genieten van de reis. Genieten op een andere manier dan hier.
    Ik wens jullie beiden een voortreffelijk vervolg van de reis en zie uit naar het volgende reisverslag.

Groetjes,
    Frank.

• 01 November 2012 - 11:58

Bernadette:

Dag meiden,

Wat fijn weer een berichtje van jullie te krijgen, we keken er al naar uit!
    Leuk verslag weer, wij genieten zo een beetje met jullie mee. Die spin is wel heel indrukwekkend, bah. Hopelijk gaat het snel weer beter met je enkel Marij! Nou geniet lekker verder! Groeten Willem en Bernadette xx

• 01 November 2012 - 15:41

Vera:

Wat fijn dat jullie zo genieten ! En wat een prachtige dingen hebben jullie al gezien .Nou meiden nog een hele leuke tijd .Groetjes Jan en Vera

• 01 November 2012 - 17:27

Ingrid:

Wat ontzettend leuk om jullie verslag te lezen en wat een spannende dingen allemaal. Prachtig die spin, ze doen toch niks. Wat zuur van je enkel Marij, wellicht gaat het nu al iets beter. Trouwens, sjouwen jullie die stoeltjes ook mee op de fiets? Wat een belevenis en wat een energie om dat allemaal op de fiets te doen. Ik zit er aan te denken om een elctrische fiets aan te schaffen met al die heuvels hier. De foto's zijn ook geweldig, maakt het verhaal helemaal compleet. Ik bewaar al jullie verslagen, leuk om nog eens terug te lezen. Dikke knuffel van Ruud en mij.

• 01 November 2012 - 20:59

Ria /Leo.:

Hallo,Anneke en mary ,Aller eerst nog van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag .We komen net terug van vakantie in turkye met Jenny.
    Wal leuk om jullie verslag weer te lezen ,als ik het zo lees maken jullie ook van alles mee hoe is het met de enkel nu ? .
    Wij hebben ook de foto"s beken ziet er goed uit .
    Hoeveel banden hebben jullie al versleten ,want het zijn wel kilomers die je maakt ,wij hopen dat het goed blijft gaan en zien uit naar het volgende verslag .
    Veel lieve groeten uit Almere .

• 01 November 2012 - 22:39

Jenny:

Dag meiden,

Net terug inderdaad Leo schreef het al uit Turkije en mijn hoofd zit al vol met indrukken na een week.
    Jullie koppies hebben helemaal veel te verstouwen. Zoveel moois, spannends, leuks, interessants enz.
    Het is maar goed dat jullie een dagboek/ reisverslag bijhouden. Vervelend Marij je enkelband zeker?
    Duurt zeker zes weken volgens de dokter! ik kan het weten..ben zelf ook 5 weken geleden onderuit gegaan. Gaat wel over voordat je een jongetje wordt. :-p
    Voorzichtig aan verder en geniet!
    XXX Jenny

• 05 November 2012 - 09:29

Loes:

Hoi meiden,

Fijn dat heuveltje op en af, gefeliciteerd met de verjaardag. gr loes

• 06 November 2012 - 13:01

Dini Sins:

Hallo Anneke en Marij,
    Heel erg leuk om jullie reisverslagen en helaas ook jullie ongelukjes te lezen.
    Ik ben blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben en zoveel meemaken in deze compleet andere wereld.
    Ik wens jullie dan ook nog heel veel van dit soort leuke momenten toe en blijf vooral schrijven en fotograferen.
    Groeten,
    Dini

• 06 November 2012 - 23:06

Marjan:

Ha Marij en Anneke,

ook gefeliciteerd met jullie verjaardag, het ziet er naar uit dat jullie elk jaar jonger worden. Wat ontzettend leuk om jullie verslagen te lezen, ben best jaloers (soms) maar ben blij dat jullie dit met zovelen delen want voor ons die l bij donker naar het werk gaan en in het donker thuiskomen zijn jullie verslagen en foto's wel een lichtpuntje :-)
    Ik hoop dat alles goed met jullie zal gaan en wens jullie heel veel moois! xmarjan

• 07 November 2012 - 21:43

Riet Schuitman:

Dag Marij en Anneke,
    Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Ik denk regelmatig aan jullie hoe het zal zijn, fietsen zo ver weg. Onze reis komt nu ook heel dichtbij, nog 4 weken. De meeste voorbereidingen zijn gemaakt en we hebben er veel zin in en heel spannend. En... blijf lekker genieten, zo van..... fietsen, tentje opzetten, glaasje wijn, schrijven, eten, slapen en dan van voor af aan.
    tot ziens en groet van Riet

• 08 November 2012 - 00:00

Annelies Van Den Braak:

Hoi Marij en Anneke
    Spinnen zijn vervelend en eng maar mogen de pret niet drukken
    Wij zijn naar Cuba geweest en werden verrast door Sandy orkaan categorie 3 gelukkig. Waren we niet met het fietstje en tentje !!!!!!!
    Veel plezier Annelies

• 13 November 2012 - 14:03

Jan Rabelink:

Hoi Anneke en Marij,

Wat een belevenissen allemaal weer, Anneke nog proficiat met je verjaardag.
    Geniet van de verdere reis en laat de spinnen maar met rust

groet
    Jan

• 14 November 2012 - 19:20

Gerda Van Der Mark:

Hoi Marij en Anneke,

Heel erg leuk om jullie reisverslagen te lezen. Het is wel duidelijk dat jullie het erg naar jullie zin hebben en dat kan ook bijna niet anders want wat ziet het er mooi uit (prachtig die foto's)
    Ook nog de zonsverduistering gezien? Dat horen we vast dan wel in juliie volgende verslag, nog heel veel (fiets)plezier!!

Groetjes, ook van Annelies Koster,

Gerda van der Mark