Een koud begin - Reisverslag uit Beeskow, Duitsland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Een koud begin - Reisverslag uit Beeskow, Duitsland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Een koud begin

Door: Marij en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Marij

17 Mei 2023 | Duitsland, Beeskow

Op tweede paasdag 10 april zijn we vertrokken onder het motto "het zal wel meevallen".

Nou het viel wel..........

De eerste de beste nacht zetten we ons tentje onder een fietsenstalling op. Dat was in elk geval lekker droog, verder overnachten we in woonwagens of iets anders met een dak. Maar ook in de tent. Die verandert een aantal keren in een iglo, ijs alom. En toch is het uiteindelijk in de tent het warmst. De kleine ruimte zorgt er beter voor dat de ruimte snel warm wordt en houdt dat ook aardig vast. Eén probleem doet zich daarbij voor: je moet er ook een keertje uit!

Overdag staat er vaak een ijskoude wind. Vijf lagen kleding met als laatste laag het regenpak dat winddicht is. De dikke wanten zorgen voor de handen. Eten doen we in bushokjes waar je lekker uit de wind kunt zitten. "Het kan eigenlijk alleen maar beter worden" zeggen we tegen elkaar. En "Het moet ook niet teveel op vakantie lijken".

Al met al trappen we gezellig voort over de Duitse wegen. We fietsen van dorp naar dorp, volgen wat fietsroutes tot de bordjes spoorloos verdwenen zijn. Dan zijn er altijd nog die vriendelijke Duitsers die spontaan vooruit gaan fietsen of zelfs de auto pakken om ons de weg te wijzen. Daar kan geen Google maps mee concurreren!

Gaandeweg wordt het weer beter. We fietsen op kasseien, betonplaten ( of erger: betonplaatjes), onverhard en asfalt. We hotsenflotsen over Feldwege en Waldwege. En steeds is het zo rustig en stil hier. Het lichtgroen van de bladeren aan de bomen spettert je tegemoet en de zon schijnt er prachtig doorheen, vooral in de ochtenduren. Immense velden koolzaad verschijnen links en rechts. Vogels hoor je de hele dag en vaak ook in de nacht.

We gaan naar de eilanden Rügen en Usedom. Op Rügen is het stormachtig weer: Marij waait recht een greppel in en kan er alleen nog uit als ze eerst alle bagage van de fiets haalt, daarna de fiets en zichzelf uit de greppel zeult en dan de bagage er weer op. Anneke is ondertussen het koolzaad ingedoken om haar kaart terug te halen die van de fiets is gewaaid.

Op het eiland Usedom is het beter weer. Dat vinden de (water)vogels daar ook, die laten zich goed zien.

Zo'n 2000 kilometers hebben we nu gereden. We zitten nog steeds in het oosten, gaan Polen voorbij en richting Dresden. Voorlopig hebben we weer een heerlijke tijd.

• 17 Mei 2023 - 20:16

Janet De Vogel:

Leuk dat jullie weer aan de weg zijn! Maar waar precies is jullie eind bestemming? Veel plezier en take care! Janet en Jan xxxx

• 17 Mei 2023 - 20:35

Jenny :

Bikkels zijn jullie!! Ik ga het jullie niet na doen.

Ooit wordt het beter weer. Zelfs hier is het eindelijk lente. [e-1f60e]

Nog een goede reis meisjes. Houd alles heel!!

Kussie van jullie zussie x

• 17 Mei 2023 - 21:02

Verweij:

Leuk dat jullie het naar je zin hebben. Maak er een mooie reis van. Dat zal best lukken. Gr Bea en Peter.

• 17 Mei 2023 - 21:31

Tonny En Henk:

Wat een avonturen weer Hopelijk word het weer nu beter veel plezier nog.

Henk en Tonny

• 17 Mei 2023 - 21:48

Bernadette:

Wat een heerlijke tijd…. is zeker niet mijn eerste gedachte.

Dit is toch ook weer flink afzien denk ik dan. Maar als het allemaal te makkelijk gaat vinden jullie

het ook geen uitdaging. Maar jullie liever dan ik [e-1f62c]

Gelukkig is het ondertussen warmer geworden en hopelijk krijgen geen windvlagen meer [e-1f602]

Goede reis verder meiden!

Groetjes Willem en Bernadette

• 17 Mei 2023 - 22:12

Gerda Van Der Mark :

Alweer op pad! Knap hoor, heel veel plezier en mooie momenten en natuurlijk mooi fietsweer.

Groetjes, Gerda

• 17 Mei 2023 - 22:38

Frank Scherpenisse :

Lieve fietsers!

Succes met deze fietsuitdaging; de landgrenzen van Duitsland. Een bijzonder doel, maar “doorgewinterde” fietsers, zoals jullie, gaat het ook nu zeker lukken. Jullie hebben immers al heel veel kilometers gereden. Veel geluk en succes met het resterende deel van deze reis. Bovenal mooi weer en veel plezier.

(Ik doe het jullie echt niet na.)

Groetjes, Frank.

• 17 Mei 2023 - 23:32

Renate Popken :

Hallo meiden,

Ik krijg het al koud bij het lezen…

Jullie zijn al naar een 2 leuke plekken geweest, die staan ook nog op mijn wensenlijstje, maar dan niet fietsend. Ik wens jullie veel reisplezier en heerlijk weer, zingende vogels en nog veel meer moois!

• 18 Mei 2023 - 08:50

Jan Van Drunen:

Hoi Anneke en Marij!

Weer een super avontuur voor jullie bikkels!

Nog heel veel plezier en wat beter weer!

Groetjes, Jan.

• 18 Mei 2023 - 08:53

Paul En Gonza :

Hallo Anneke en Marij.

Het slechte weer hebben jullie nu wel gehad. Last de zon nu maar komen. Hou aloes heel

(fiets en lijf) en nog veel fietsplezier en mooie dagen toegewenst op jullie reis.

• 18 Mei 2023 - 10:58

Wim Kroon:

Hallo meiden. Lang niets van jullie vernomen. Ook in "de mix" niet meer gezien. Veel succes met de nieuwe uitdaging met hopelijk beter weer. Respect hoor voor de echte bikkels. Toppers !!!!!

• 18 Mei 2023 - 12:29

Ria Caljouw:

En wij maar relaxed (en warm) genieten van jullie ijzige reisverslagen. Hoop van harte dat het beter/warmer wordt en blijft.. Succes en blijf heel en gezond.

• 18 Mei 2023 - 12:58

Mirjam:

Ik hoop dat het snel mooier weer wordt.

veel plezier !! [e-1f618]

• 20 Mei 2023 - 19:49

André De Zwart:

Al te lang thuisblijven is aan jullie blijkbaar niet besteed. Intussen ben ik verhuisd van de Langerakbaan naar de Jan van Galenstraat 58 in Utrecht. Ook mijn email-adres is veranderd. Veel plezier op jullie nieuwe trip.

• 22 Mei 2023 - 09:39

Paul Sopers:

Hoi Anneke en Marij,

Jullie zijn inderdaad bikkels. Doe ik jullie niet na. Vind het buiten lopen met de hond in dit hondeweer al vervelend. Ga dan met enige tegenzin maar heel eventjes naar buiten, en jullie fietsen er dagen in. Hoop dat het inderdaad steeds mooier wordt en jullie er ook meer van kunnen gaan genieten. Maar dat horen we in het volgende verslag wel! Waar is de camera voor de mooie plaatjes gebleven :-)

Groetjes

Paul

• 28 Mei 2023 - 18:00

André De Zwart:

Hoi Marij (en Anneke)

Er staat op de site dat het email-adres dat ik invul zichtbaar is voor de dagboekeigenaar, maar dus voor de zekerheid: apjdezwart@gmail.com . Veel plezier en goed weer. Er staat ergens dat jullie begin september denkt terug te zijn. Misschien zijn dan de verhuisdozen allemaal uitgepakt. Nu nog niet. Leonie woont nog op haar oude adres op de Langerakbaan. Sinds ze corona heeft gehad is ze gevoelig voor longontsteking. Het gaat verder wel. We zien elkeer regelmatig omdat we af en toe oppassen op de kleinkinderen (drie van 2 dochters, nu 10, 8 en bijna 6). Ik heb nu je nieuwe emailadres, voortaan schrijf ik je daarop wel.