Noord-Spanje, Engeland en weer naar huis - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Noord-Spanje, Engeland en weer naar huis - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Noord-Spanje, Engeland en weer naar huis

Door: Anneke en Marij

Blijf op de hoogte en volg Marij

02 September 2022 | Nederland, Almere Stad

Noord-Spanje en Engeland

In Extremadura rijden we door de Monfraque, een vogelgebied met veel gieren. Het lijkt, in deze dorre regio, een soort oase met veel groen. Het ligt dan ook aan de Taag die heel laag staat. De strepen aan de oeverkanten zeggen genoeg.

Een camping is hier in de hitte ook een soort oase, op eentje krijgen we meteen een biertje aangereikt. Een toepasselijk Hollandia biertje, gebotteld in Maarssen. Ga je zo'n end voor fietsen.....

De volgende regio is Castillo e Leon; meer bebouwing, minder geel door droogte, er wordt bewaterd. We beginnen daar zo'n beetje in lekke banden te grossieren. Op een camping staan drie fietsende vrouwen ook al vroeg een band te plakken. De volgende dag zien we ze weer in het hotel. Het is een vrolijk weerzien. Eentje vraagt of we soms gehandbald hebben. We kijken haar stomverbaasd aan. Zij zijn oud handbalsters en eentje blijkt coach te zijn. Ze gokte zomaar en dacht dat wij wel een handbalverleden zouden hebben. Nou, hoe is het mogelijk!

Dan naar de Picos in Noord-Spanje. Dit is echt een fantastisch gebied. De weg kronkelt omhoog en na 28 km zien we de top.

De afdaling is echt spraakmakend. Van de 1600 meter zakken we terug tot in de 500. Zoveel dalen aan één stuk hebben we nog nooit gehad. Als we omlaag kijken lijken er verschillende wegen omlaag te gaan, er is er echter maar eentje. In wijde bochten loopt hij omlaag. Voor je het weet ben je 1100 meter naar beneden, het gaat eigenlijk allemaal te snel.

Met recht een koninginnenrit te noemen!

Het boeken voor de ferry naar Engeland brengt dezelfde problemen met zich mee dan op de heenweg. Naar Portsmouth kun je als voetganger of fietser ineens niet boeken. Naar Plymouth gaat wel, maar dat is dan zo'n 400 km verder fietsen. Toch maar doen natuurlijk, we willen toch oversteken. We boeken een tweepersoons hut en nemen een slaapmatje mee, dat bovenste bed zijn we niet zo dol op........

Een behulpzame vrouw bij een boekhandel zorgt ervoor dat we een kaart voor het stukje Plymouth - Portsmouth kunnen kopen. De rest van Engeland en Ierland krijgen we er 'gratis' bij, het is namelijk een atlas. Wel met ringband, er kan dus gescheurd worden.

Zuid-Engeland blijkt zwaar fietsen, stukken waar het 17% stijgt zijn geen uitzondering. En het is er druk op de doorgaande wegen, we proberen steeds de kleine weggetjes te zoeken, maar die zijn er soms niet, of niet te vinden. Al helpt half Engeland ons wel mee met zoeken......

Duur is het land ook. Één keer is de camping gratis. Na een stortbui van een uur of twee, waarbij het water in golven de weg af komt stromen, komen we bij een camping. De toilet staat daar volledig onder water en het ziet er allemaal niet al te florissant en hoopgevend uit. Maar, het wordt droog en de campingbaas vindt een erg leuk plekje voor ons. Als het regent kunnen we in de schuur! Kosten: nee hoor, hij wil er niets voor hebben. Een uurtje later is het toiletgebouw schoon en droog gemaakt.

Hoe wil je het toch beter hebben......

We nemen de boot Dover - Duinkerken en komen vanuit Frankrijk na een dagje fietsen in België aan. Daar kopen we nog maar eens een atlas (we blijven aan 't scheuren).

Wat een verschil met Engeland. De rustige wegen, de fietsknooppunten én de vlakke wegen in België.

Dan is daar weer Nederland........ en we gaan, met een omweggetje Almere, op weg naar huis..........

na meer dan 7600 km.

• 02 September 2022 - 21:04

Ria:

Wel thuis in ons crises-superlandje .

• 02 September 2022 - 21:32

Bea Verweij:

Mooie reis hebben jullie weer gemaakt. Welkom thuis.

• 03 September 2022 - 00:55

Renate Popken:

Weer heelhuids terug om alvast weer plannen te maken voor een volgende? Welkom thuis en tot snel ziens!

• 03 September 2022 - 08:42

Jan Van Drunen:

Wow. Ik lees het nog steeds met open mond. Heerlijke avonturen met soms ook ontberingen en gedachten van "Wat zijn we in hemelsnaam aan het doen?" (dat MOET haha)!!! Benieuwd wat de volgende plannen worden. Of wordt dat volgend jaar?

• 04 September 2022 - 10:43

Elly:

En dan zijn jullie weer thuis! Bij toeval zag ik jullie aankomen,want ik herkende jullie eerst niet.Het is weer een prachtige reis geweest met voldoende kilometers.Geniet nu weer van het thuis zijn en ik hoop jullie weer snel te ontmoeten.

• 05 September 2022 - 09:10

Paul:

Hoi,

Was weer een enerverende reis met mooie verhalen. Nagenieten maar weer thuis van alle mooie foto's en verslagen en uitkijken naar het volgende avontuur. Ik zit in ieder geval klaar voor het volgende reisverslag.