Geen fijner leven dan een fietsleven - Reisverslag uit Carballo, Spanje van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Geen fijner leven dan een fietsleven - Reisverslag uit Carballo, Spanje van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Geen fijner leven dan een fietsleven

Blijf op de hoogte en volg Marij

25 April 2022 | Spanje, Carballo

Vanaf Hoek van Holland varen we naar Harwich om daarna Zuid-Engeland door te steken richting Portsmouth alwaar de boot naar Santander, Spanje vertrekt.

Het gaat niet zo voor de wind en snel als de vorige zin lijkt aan te geven. Fietsen door het zuidoosten van Engeland valt tegen. Veelal drukke wegen en het is nou niet bepaald stralend weer dat uitnodigt om de kustroute te nemen. Die houden we voor de terugweg tegoed. Een hoogtepunt is wel het transport over de Queen Elisabeth 2 bridge. Je mag bellen, dan geduldig wachten, maar dan komen ze ook met het busje voorrijden om je met fiets en al de brug over te loodsen.

We nemen in Engeland een mix van hotels en campings en komen er achter dat we pas per 8 april de fietsen mee op de boot kunnen nemen. Dat is dus een week later dan gepland. Wat nu? We vouwen de kaart eens goed open en zien het eiland Wight liggen. Dat lijkt een aardige optie voor een weekje toeren en verkennen. Het fietst er inderdaad prettig weg en we kunnen de conditie nog wat opvijzelen in de heuveltjes.

Op 8 april staan we dan te trappelen om de boot naar Spanje te nemen. Vooraf nog een gedoe met gezondheidsverklaringen en als alles dan voor elkaar is, blijken ze niet meer te hoeven. Je vraagt je ook af wat ze toch met al die overdaad aan paperassen aan moeten.

Op de boot horen we veel verhalen van Engelsen die een huis in Spanje of Portugal hebben en nu door Brexit en de visumplicht aardig in mineur zijn. Een oudere man zegt: "Ik heb nergens last van, doe niet aan zo'n visum mee". Tja, laten we hopen dat het goed blijft gaan met hem.

Er is nog een fietser die juist op zoek gaat naar een huis in Galicië, waar hij zich wil vestigen. Hij heeft zowel een Spaans als Engels paspoort en voelt zich voorlopig, ondanks de Brexit, de koning te rijk. We trekken een dagje met hem op.

Spanje voelt als vanouds. Overal heuvels om ons heen en de eerste dagen zien we de witte sneeuwtoppen van de Picos. Die bewaren we ook voor de terugweg.

We fietsen door Cantabrië en Asturias om in Galicia uit te komen. We zitten een stuk op de Camino de Santiago en komen veel wandelaars tegen die op weg zijn. Blij dat we fietsen, dat lopen met bepakking zou niets voor ons zijn. We komen een Zwitser tegen die zijn spullen op een verbouwd skateboard heeft liggen. Is wel een handig en wendbaar geval geworden.

Om ons heen is alles groener dan groen, mooi dus, maar ook een teken dat het hier veel regent. Voorlopig valt dat mee, maar de temperatuur wil maar niet echt stijgen. We zijn vaak al blij als we in de dubbele cijfers kunnen opstappen en veel komt daar in de loop van de dag niet bij. Maar echt koud krijg je het hier niet, het blijft maar op en neer golven en er worden elke dag vele hoogtemeters overbrugd. Ze schromen ook niet om er forse stijgingspercentages tegenaan te gooien. Gelukkig hebben wij onze elektra. Wat zijn we daar blij mee. Zonder zou het hier echt niet gelukt zijn. Nu rijden we vrolijk in de rondte en vooral in de hoogte, alhoewel er natuurlijk wel gewerkt moet worden. Één keer doet een accu het niet. Ligt er net een klim van tien procent voor de wielen. Amai, amai dat valt tegen. De handleiding brengt gelukkig de oplossing; knopje veertig seconden indrukken waardoor de software opnieuw wordt geïnstalleerd. We wisten niet eens dat er software aan te pas kwam! Hij doet het weer (blij, blij).

En ja, wat zijn we toch gelukkig dat we hier op de fiets tussen de heuvels zitten. De eerste 1000 kilometers zitten er alweer op.

Voor ons is er inderdaad geen fijner leven dan een fietsleven.

Veel groeten, Anneke en Marij

• 25 April 2022 - 14:53

Jenny:

Hoi An en Marij,

Fijn dat het goed gaat. Alweer 1000km in de benen. Hoop dat het weer ook beter gaat worden. Laatst in het nieuws zag ik dat het zelfs sneeuwde...maar jullie zijn bikkels!

Kussie van jullie zussie x

• 25 April 2022 - 15:20

Georgia :

Wat leuk dat jullie mij nog steeds op de hoogte houden.
    Het klinkt allemaal fantastisch, nog heel veel fietsplezier!

• 25 April 2022 - 16:10

Paul:

Fijn om te lezen dat het jullie goed gaat. Met de electrische ondersteuning is het lekker relaxt fietsen. Een goede reis verder en tot later.

Groetjes
    Paul en Gonza

• 25 April 2022 - 17:00

Leo:

He

• 25 April 2022 - 17:01

Leo:

Het valt niet mee maar jullie zijn wel wat gewend,nog heel veel plezier Gr Ria en Leo.

• 25 April 2022 - 17:38

Ria:

Ik beperk me met m’n elektriek tot de vlakke Nederlandse wegen maar kan me goed voorstellen dat het daar in de bergen dubbel genieten is op deze manier. Veel fietsplezier.

• 25 April 2022 - 19:26

Mirjam:

Heel veel plezier. Zet hem op !

• 25 April 2022 - 19:27

Bernadette:

Hoi An en Marij,
    Alweer volop meegemaakt in die paar weken. Goed te lezen weer. Het viel mij al op dat het flink koud was in Spanje de afgelopen tijd. Maar dat zal de komende tijd wel warmer worden.
    Fijn dat het gelukt is om je accu te resetten. Hopelijk blijft het allemaal werken.
    Veel fietsplezier verder.

Groetjes Willem en Bernadette

• 25 April 2022 - 19:46

Karin Ter Hoeven :

Zijn weer lekker bezig meiden. Heel veel trapplezier.

• 25 April 2022 - 19:49

Tonny:

Fijn dat alles voorspoedig gaat Het wordt vast snel warmer in Spanje. Fietsen met ondersteuning is inderdaad een stuk relaxer
    Groetjes en nog veel fietsplezier.
    Henk en Tonny.

• 25 April 2022 - 20:34

Bea Verweij:

Veel fiets plezier meiden. Leuk verslag. Goede reis verder. Gr Bea en Peter

• 26 April 2022 - 10:20

Elly:

Dat is weer genieten voor jullie.Ik blijf jullie weer volgen.Heel veel plezier en ik kijk weer naar jullie verslag uit.

• 27 April 2022 - 16:25

Marij En Pierre:

Wij zijn versteld van jullie trip, geniet er van, we volgen jullie en geven het door aan je vrienden van HV Volt.