Het warme zuiden van Spanje, Costa Blanca - Reisverslag uit Xàtiva, Spanje van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Het warme zuiden van Spanje, Costa Blanca - Reisverslag uit Xàtiva, Spanje van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Het warme zuiden van Spanje, Costa Blanca

Blijf op de hoogte en volg Marij

24 Februari 2020 | Spanje, Xàtiva

Wat is het toch heerlijk om in een land te zijn waar het in de winter lente en soms zelfs zomer is. In al die tijd valt er slechts één dag wat regen en verder zon, zon en nog eens zon. Genoeg! Jullie mochten eens jaloers worden!
Sinaasappels, citroenen en mandarijnen hangen in de boompjes, ze ruiken heerlijk. We krijgen er een paar toegestopt van een eigenaar en natuurlijk smaken die veel lekkerder dan je ze in de winkel koopt. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij er af en toe ook eentje van de bomen plukken. Die hebben toch vaak een (terecht?) zuurtje.
Dat de Spaanse kuststrook geteisterd is door noodweer is op sommige plekken duidelijk te zien en vooral de verhalen van mensen op de campings spreken boekdelen. Het moet gespookt hebben voor ze. Maar ze zijn er allemaal nog, hebben een goed verhaal en de zon schijnt weer!

We fietsen hier eerst in westelijke richting zoveel mogelijk langs de kust om dan rechtsaf en omhoog het binnenland in te gaan en weer oostelijk te trappen. Nou, het valt niet mee. We kunnen de eerste weken slechts concluderen dat het niet zo best gesteld staat met de conditie. Nu, als de eerste 1000 kilometers er op zitten, gaat het klimmen al heel wat beter. Op één dagje bijna 1200 hoogtemeters maken zal wel nooit echt aan onze benen besteed zijn, maar op de een of andere manier kom je toch altijd weer daar waar je wezen wilt. En zo niet dan passen we 'daar waar we wezen willen' een beetje aan.
Af en toe maken we ook gebruik van een route-escorte. De auto wordt gehaald om ons de weg te wijzen of de fiets wordt omgekeerd en we kunnen er achteraan. En dat kilometers lang! Niet te geloven, nog even en de zwaailichten komen er aan te pas.

De omgeving is puik, veel ruig gebied met heuvels. De doorgaande wegen, die we vrij vaak moeten nemen, zijn soms wat drukker.
Maar we hebben ook hele andere paadjes. Op advies van een Engelse buurman maken we een tochtje over een fiets-wandelpad. Het blijkt al snel dat het eerste gedeelte van de woord wel geschrapt kan worden. Alleen de laatste 300 meter moet je waarschijnlijk lopen zegt hij. Dat klopt, het gaat steil naar beneden over rotsen en grote keien. Het is een heel gedoe om de fietsen mee omlaag te krijgen, die zijn nogal zwaar en willen veel te snel naar beneden. Heel geconcentreerd dalen wij af en zijn blij als we weer betere grond onder de voeten voelen. En, wat vonden jullie ervan vraagt de buurman later? Nou, we hebben veel gelopen, een paar angstige momenten gehad, maar verder was het hartstikke leuk!

Geen foto op dit momento, Anneke is het kabeltje vergeten en het fototoestel voor het scherm houden werkt hier niet!

Veel groeten, Anneke en Marij

• 24 Februari 2020 - 12:33

Bea Verweij:

Goed om te horen dat jullie goed weer hebben. Ik heb het slechte weer op Facebook gezien. Daar krijg je het Spaans benauwd van

• 24 Februari 2020 - 12:42

Gerda Van Der Mark:

Hallo Marij en Anneke,

Wat leuk om weer een reisverslag te ontvangen, en inderdaad het is jaloers makend om te lezen hoe mooi weer jullie hebben! Fijn hoor, nog veel fietsplezier. Geniet ervan.
    Groetjes, Gerda van der Mark

• 24 Februari 2020 - 15:09

Tonny En Henk:

Hoi meiden,
    Goed om te horen dat jullie goed weer hebben. Op tv zagen we ook ander weer voorbijkomen. En ja dat klimmen de jaren gaan ook tellen he. Maar goed veel fietsplezier verder
    Groetjes,
    Henk en Tonny

• 24 Februari 2020 - 19:02

Bernadette:

Dag meiden,
    Die slechte conditie zal wel meevallen.
    Het is meer het terrein waar jullie over willen fietsen. Soms vind ik het echt niet normaal hoor wat ik allemaal lees. Maar jullie genieten weer volop zo te lezen,
    En dan dat heerlijke zonnetje, echt niet jaloers hoor, terwijl ik dit verslag lees en het hier koud is en het al de hele dag regent.
    Veel plezier verder!

Groetjes Willem en Bernadette

• 01 Maart 2020 - 11:27

Wim Kroon:

Buenos dias senioras, Zo te lezen vergaat het jullie prima, fijn om te lezen. Heerlijk fietsen hé onder die brandende Spaanse zon. Geniet er maar van want hier is het weer om van te huilen. Kijk er zelf met Ans naar uit om komende week ook naar de Costa Blanca af te reizen en daar ook o.a. te fietsen. Hopen er zaterdag 7 maart te arriveren voor 4 weken. Wie weet zien we elkaar nog ergens. Wij verblijven in Albir (gemeente Alfaz del Pi), iets ten noorden van Benidorm. Nog heel veel fietsplezier. Groetjes Ans en Wim

• 08 Maart 2020 - 13:21

Elly Rngeling:

Hoi Meiden,fijn weer iets van julie te horen, en dat julie het weerheerlijk hebben, hier
    is het momenteel herfst.Verder is het hier nog steeds hetzelfde ook met Joop gaat het nog
    goed. Kijk weer uit naar jullie volgende verslag'
    Groetjes en nog veel plezier.Ina en Elly

• 10 Maart 2020 - 14:45

Riet Schuitman:

Dag Marij en Anneke,
    Heerlijk om jullie verhaal te elzen van zon en warmte. Wij krijgen er ook steeds meer zin in, nog ruim 6 weken en dan stappen we ook op de fiets. Heerlijk vooruitzicht.
    Voor jullie, blijf er lekker van genieten. Groeten van Kees en riet

• 14 Maart 2020 - 21:26

Riet Sluijs:

Hoi Anneke en Marij

Ik reageer wel wat laat maar fijn dat jullie het goed maken.
    En dat het lekker weer is, ik hoop dat dat nog zo is.
    En de tocht is hij weer zo zwaar als vorig jaar?
    Ik hoop dat alles goed mag blijven gaan en dat jullie
    gespaard blijven van die nare ziekte.
    Ik wens jullie nog een mooie fietstocht terug met veel mooi weer.
    Lieve groetjes van mij.