Arctic circle en Lapland - Reisverslag uit Kristinestad, Finland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Arctic circle en Lapland - Reisverslag uit Kristinestad, Finland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Arctic circle en Lapland

Blijf op de hoogte en volg Marij

24 Juni 2019 | Finland, Kristinestad

Voorbij Rovaniemi fietsen we de Arctic Circle binnen. Toch weer een speciale gebeurtenis. 's Nachts is het nu niet eens schemerig meer, de zon schijnt om een uur of twaalf gewoon op je tentje alsof het overdag is. Het is even wennen, de vogels fluiten de hele nacht door en je hebt echt geen idee hoe laat het is. In een museum zien we de gevolgen van de klimaatverandering; het steeds kleiner wordende gebied eeuwige sneeuw en de gevolgen daarvan voor mens en dier. We krijgen hier als soort (de mens) een terechte en flinke veeg uit de pan van het museum.

We zijn in Lapland. Wat een omgeving! Bos, bos en nog meer bos. Veel meren en het is er sowieso nat. Al die gesmolten sneeuw doet de boel soms aardig onderlopen. Op de snelweg mag je gewoon fietsen en er komt nauwelijks verkeer langs. Rust en ruimte zijn de woorden die hier heel goed passen. Het verveelt ons geen moment, zeker niet als de omgeving wat heuvelachtiger wordt en we op en neer golven.
Het weer is onvoorspelbaar. We hebben vijf graden met hagel en sneeuw, maar ook 17 graden met zon en een strakblauwe lucht. En dat is dan echt warm genoeg om in het zonnetje te zitten. Ze hebben hier 100 tot 120 groeidagen, dat betekent dat de temperatuur dan boven de vijf graden uitkomt. Gelukkig zitten we in deze periode, want hoe die mensen dat hier doen in al die andere koude maanden vol sneeuw en ijs?
In elk geval met sneeuwscooters, want die zien we hier veel staan. Wat ook opvalt zijn de rollators met step; ze kunnen steppen of erop gaan staan en het heuveltje afglijden. Wij zien meteen veel mogelijkheden voor een nieuwe nationale sport!
Heel veel rendieren. Die lopen hier vrij en blij rond en storen zich niet aan auto's, ze lopen gewoon kalmpjes over de weg naar de kant waar ze moeten zijn. Voor fietsers hebben ze meer ontzag, toch even schrikken twee van die dames op een Santosfiets!
Ook een eland krijgen we in het vizier. Dat is trouwens een heel stuk moeilijker, het zijn schuwe dieren die zich niet gemakkelijk laten zien. Was dus een gelukje!

Na het noordelijkste puntje van Finland volgt Noorwegen. Het is meteen prijs. De omgeving doet ons heel sterk aan IJsland denken, daar zijn de kale besneeuwde heuvels weer en groeien er alleen nog maar struiken. Smeltwater klettert omlaag. Ja, dit is wat we prachtig vinden. De afstanden tussen de campings worden nu erg groot, we kunnen dus weer fijn zelf een plekje uitzoeken en wild kamperen.

Veel groeten, Anneke en Marij

• 24 Juni 2019 - 08:06

Loes Souverein:

Dames, Wat is het daar mooi, leuke foto met jong.Veel plezier groetjes Loes

• 24 Juni 2019 - 08:36

Pierre Rijnen:

Prachtig verslag en foto's, deze onderneming had ik niet verwacht van je Marij. ik vind 't top!!!.

• 24 Juni 2019 - 09:10

Frank Scherpenisse:

Hallo avonturiers,
    Jullie reisverslagen zijn zo mooi beschreven en geïllustreerd dat ik met jullie meegeniet. Hier is het rond de 30 graden vandaag (maandag), bij jullie lijkt het me veel aangenamer. Blijf vooral genieten van deze prachtige momenten in het hoge noorden.
    Groet,
    Frank.

• 24 Juni 2019 - 10:23

Ria :

laat dat idee van die steppende rollatorgebruik(st)ers maar zitten. Voor je het weet hebben we er ineens een paar snelheidsduivels bij. Nu op het trottoir.... Ben wel jaloers op de frisheid waar jullie nu in zitten. Geniet ze.

• 24 Juni 2019 - 11:42

Janet De Vogel:

Leuk te lezen en te zien wat jullie allemaal doen en meemaken. Hier krijgen wij een kleine hittegolf! Temperaturen 30C in de schaduw. Te warm voor mij! Geniet lekker van de rest van jullie reis xxx groetjes Janet en Jan de vogel

• 24 Juni 2019 - 18:35

Bernadette:

Dag dames,
    Mooi verslag weer.
    Het ziet er prachtig uit!
    Ik blijf dat wild kamperen toch wel spannend vinden.
    Het is echt niets voor mij, die temperaturen trouwens ook niet

• 24 Juni 2019 - 19:19

Bea Verweij:

Mooi dat het jullie zo goed bevalt. Leuk reisverslag. Hier is het lekker warm. Je hebt tosh een horloge.

• 24 Juni 2019 - 19:15

Bea Verweij:

• 24 Juni 2019 - 19:16

Hilly:

Prachtige foto's meiden, veel fiets plezier, groetjes Hilly

• 25 Juni 2019 - 05:31

Gerda Van Der Mark:

Hallo Marij en Anneke,

Wat een prachtige tocht maken jullie weer en de foto's zijn zo mooi!
    Nog heel veel fietsplezier, geniet ervan.

Groetjes, Gerda

• 25 Juni 2019 - 13:18

Jan Van Drunen:

Wowwowwow!!!
    Prachtige foto's en wat een avontuur weer!!
    Geniet!! En heel veel plezier Anneke en Marij!
    Gr. Jan.

• 25 Juni 2019 - 15:56

Bernadette:

Ik zie dat mijn reactie niet volledig is doorgekomen
    Ik wilde nog vermelden dat ik de natuur Prachtig vind en wij wensen jullie nog heel veel
    fietsplezier toe. Hou alles heel!
    Groetjes Willem en Bernadette

• 26 Juni 2019 - 09:05

Elly Ringeling:

Hallo meiden, weer 'n leuk verslag met mooie foto's .
    Het hollands meidenelftal doen het nog steeds goed ,zaterdag moeten ze
    tegen Italie weer spannend.
    Veel reis plezier nog en groetjes van Ina en Elly

• 28 Juni 2019 - 06:02

Paul Sopers:

Hoi Anneke & Marij
    Prachtig nieuw reisverslag weer. ik kijk nu al uit naar het volgende hoofdstuk. Geniet ervan. Hier val je de ene dag zowat van je fiets af van de hitte de andere dag valt het mee omdat we jullie frisse noorderwind krijgen. Groetjes, Paul

• 30 Juni 2019 - 17:04

Riet Sluijs:

Hallo Anneke & Marij ik vind het knap hoe jullie dit allemaal zo doen. Levens gevaarlijk.
    Jullie zijn inmiddels alweer een stuk verder, misschien zijn jullie al terug? En anders wens ik
    jullie nog veel fietsplezier en een veilige thuiskomst.
    Groetjes van Riet.

• 08 Juli 2019 - 17:29

Riet:

Dag ladies, jullie doen weer enorm goed je best, het ziet er prachtig uit daar in het noorden. Maar die temperatuur, 5 graden in de zomer. Marij, je beschrijft het wel goed van het smeltwater en dat wij(de mens) een flinke schop onder de kont moet hebben. Gelukkig zijn jullie op de fiets en is jullie mondiale voetafdruk op deze manier bijna nihiel.
    Nog heel veel fietsplezier en tot ziens bij de Mix. Safe travels!
    Groet Riet