Hongarije en nog wat landen en ...... bijna thuis - Reisverslag uit Millingen aan de Rijn, Nederland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Hongarije en nog wat landen en ...... bijna thuis - Reisverslag uit Millingen aan de Rijn, Nederland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Hongarije en nog wat landen en ...... bijna thuis

Blijf op de hoogte en volg Marij

17 Augustus 2018 | Nederland, Millingen aan de Rijn

Hongarije

We krijgen bijna een cultuurschok als we Hongarije binnenkomen. Na al die Balkan-maanden doet Hongarije opeens weer westers aan. De huizen staan weer netjes in het gelid langs de kant van de weg en er zijn zelfs fietspaden. Helaas van een gehalte dat je jaloers naar het asfalt voor de auto's doet kijken, maar ze zijn er toch maar! Ook de mensen komen anders op ons over dan in de voorgaande landen, meer gesloten en minder de open en enthousiaste begroeting van de vorige landen. Daarentegen kunnen we wel meteen een nieuw slaapmatje kopen en dat is heel belangrijk als je al een poos plat ligt. Fietsbroekjes zijn nu ook weer te koop en de vergane glorie die we nu aan hebben kan eindelijk worden weggegooid.
We fietsen door het binnenland en dat is vlak. Na al die heuvels en klimpartijen in de voorgaande landen is dat heel prettig, maar het is natuurlijk wel minder mooi en het doet ons soms toch wel naar een klimmetje verlangen. Het woord landelijk dekt hier de omgeving. Veel graan, maïs, wijngaarden en zonnebloemen. Campings zijn er ook weer voldoende en gelukkig zijn de vogels ons gevolgd; Scharrelaars en Bijeneters zien we dagelijks, alsof het mussen en merels zijn!

Budapest is een erg mooie stad. Buda en Pest worden gescheiden door bruggen over de Donau die op zich al de moeite waard om te bekijken zijn. Op de vroege zondagochtend is het prima vertoeven in de binnenstad, waar je op dat tijdstip lekker in het voetgangersgebied rond kunt fietsen.
We doen nog een dagje Slowakije aan en gaan naar Bratislava. Er is daar een camping, maar om daar te komen moet je helaas acht kilometers door een drukke stad waarvan je dan vooral van de stoep gebruik moet maken. En geloof me maar, dat is geen feest als je al 80 kilometers gefietst hebt.
We fietsen dan op de Donauroute en schuiven zo langzaam maar zeker Oostenrijk binnen. Asfalt en toerisme omringt ons. Honderden fietsers kom je op één dag tegen; oud en jong, groot en klein, dagjesmensen en lange afstanders. Ze hebben allemaal één ding gemeen: ze fietsen!
In Duitsland is de Donauroute iets rustiger, er is meer onverhard en dat zorgt ervoor dat het toch nog leuker en landelijker fietst.
En zo komen we dan langzaam maar zeker, langs veel verschillende rivieren, de kant van Nederland op.

Het is hier net zo "lekker warm" als bij jullie. Wij stappen vaak al tussen zeven en half acht op de fiets, zodat we nog een paar frissere uurtjes mee kunnen pakken. Om twee uur zetten we dan, geheel gekookt, de tent weer op.

We zijn nu in Nederland, ons tiende land van deze trip. Zo te zien gaan we de 7000 km grens passeren. Mooi toch!

Veel groeten en tot gauw,
Anneke en Marij

• 17 Augustus 2018 - 18:09

Ria En Leo:

Nou dat was een knap lange tocht ,alles heel gehouden .
    eer welkom thuis in NLD .

• 17 Augustus 2018 - 18:41

Ria:

Weer een topprestatie geleverd. Petje af daarvoor en nu weer even aan het werk? Hartelijke groet.

• 18 Augustus 2018 - 08:44

Frank Scherpenisse:

Dag Anneke en Marij,
    Dat is alweer de zoveelste prestatie van formaat die jullie hebben geleverd.
    Wat een avonturen!
    Jullie fietsbanden en versnellings- en remkabels zullen wel een flink aantal keren zijn vernieuwd, maar de fietsen zullen zich ongetwijfeld continu in perfecte conditie bevinden - hoe kun je anders zulke grote afstanden maken?
    Gelukkig zijn jullie weer in Nederland, jullie veilige thuishaven.
    Geniet ook hier, ook het (over het algemeen) prachtige zomerweer zal daaraan bijdragen.
    Alle goeds en groetjes,
    Frank.

• 18 Augustus 2018 - 12:30

Wim Kroon:

Hallo meiden,
    De laatste lootjes na een enerverende reis. Geweldig wat jullie hebben gepresteerd. 7.000 km! Veel respect. Kom weer veilig aan in Nieuwegein en tot ziens in de Mix. Groet. Wim

• 18 Augustus 2018 - 15:21

Henk En Tonny:

Welkom thuis kilometervreters, we hopen dar deze reis gebracht heeft wat jullie er van verwachten. 7000 km iswel veel hoor.
    Groetjes, Henk en Tonny

• 19 Augustus 2018 - 07:45

Elly Ringeling:

eindelik zijn jullie nui gauw thuis, wat 'n afstanden hebben jullie gefietst.
    We zijn zeer benieuwd naar jullie verhalen.
    Tot misschien wel vandaag.

• 19 Augustus 2018 - 15:29

Vera:

Welkom thuis ,nu weer even genieten van ons mooie Nederland .

• 20 Augustus 2018 - 21:12

Riet Sluijs:

Hallo sportieve meisjes
    Ik vind het knap hoe jullie dit allemaal zo doen.
    Maar fijn dat jullie er bijna weer zijn.
    Ik mis dat praatje van jullie wel, tot gauw.

Groetjes van Riet.