Lanzarote - Reisverslag uit Corralejo, Spanje van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Lanzarote - Reisverslag uit Corralejo, Spanje van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Lanzarote

Blijf op de hoogte en volg Marij

25 Januari 2018 | Spanje, Corralejo

Oud op nieuw vieren we nog op Fuenteventura. We hebben een erg mooi campingplekje aan de rotskust en horen om twaalf uur het vuurwerk uit Corralejo. Bij de hotels daar doen ze goed hun best, maar het uitzicht thuis is natuurlijk niet te evenaren!

Op 1 januari vertrekken we naar Lanzarote, waar we eerst het westen en midden aandoen. De rotskust vol zwart lava ziet er heel ruig uit. We maken weer veel prachtige wandelingen door de gebieden waar het vulkanisme vanaf spat. Het is hier wat groener dan op Fuerteventura, er valt ook af en toe een welkom spatje regen. Ze telen zelfs druiven, een behoorlijke arbeidsintensieve aangelegenheid. Er wordt een plantje in een kuil gepoot, met soms nog wat stenen in een rondje er omheen. Alles om beschutting tegen de wind te bieden. Om regenwater zo lang mogelijk vast te houden wordt lavagruis gebruikt. Hoeveel van die kuilen zou je moeten hebben voor een fles wijn?

Campingplekje zijn hier wat moeilijker te vinden, die lavastenen zijn nu eenmaal niet de meest perfecte ondergrond voor een tent. Maar het lukt ons wel steeds om een mooi plekje te vinden.
Op het eiland Graciosa, dat boven Lanzarote ligt is een camping waar je via het internet op moet intekenen. We boeken vijf dagen en hangen 's nachts aan te tentstokken als het heftig stormt. De buurman zijn tent bestaat de volgende ochtend uit flapperende repen, hijzelf is op de vlucht voor de storm naar Lanzarote. De volgende dag blijkt de ferry dan ook niet te varen. Wij kunnen gelukkig in een pension en knopen er nog een wandeldag aan vast. Fantastisch eiland om te wandelen!

Daarna zakken we langs de oostkust weer omlaag. Hier maken we kennis met het meer toeristische gedeelte. Plots verschijnen er overal barretjes, restaurantjes en rijden we over boulevards. Net als in Fuenteventura zijn het oosten en westen van Lanzarote twee verschillende werelden. We pikken van beide wat mee, maar onze voorkeur ligt buiten de toeristische gebieden. Het grote voordeel hier is wel, dat als je een paar kilometer voorbij een druk stadje bent, de wegen onverhard en stenig worden en je er vrijwel niemand meer ziet. Dat is weer genieten en de fietsen spreken hun mountainbike-kwaliteiten aan. Wij proberen ze bij te houden en mee te hobbelen.
Na drie en een halve week gaan we weer terug naar Fuerteventura, waar we aan het laatste deel beginnen.

Veel groeten,
Anneke en Marij

• 25 Januari 2018 - 13:18

Henk En Tonny:

Hallo meiden,
    Nog even genieten van de ruige natuur en dan zit het er weer op. Misschien nemen jullie het zonnetje wel mee.
    Veel plezier nog,
    Henk en Tonny

• 25 Januari 2018 - 19:58

Leo Ria:

nog heel veel plezier daar groetjes van ons .

• 25 Januari 2018 - 19:59

Leo Ria :

nog heel veel plezier daar groetjes van ons .

• 26 Januari 2018 - 07:59

Ria:

Ja aub een beetje zon in jullie koffer mee terug!!! Hier is het overwegend grijs en nat! Geniet ze!

• 26 Januari 2018 - 11:21

Bernadette:

Het blijft een bijzonder landschap. Je snapt inderdaad niet dat ze daar wijn van kunnen maken. Zoveel druiven heb ik er in ieder geval niet gezien aan die druivenstruiken.
    Veel plezier nog!
    Groeten Willem en Bernadette

• 26 Januari 2018 - 17:40

Paul En Gonza:

Hallo Anneke en Marij.
    Fijn om te lezen dat jullie genieten van de Canarische eilanden.
    Nog veel plezier. En hebben jullie al een kanarie gezien?

Groetjes
    Paul en Gonza

• 27 Januari 2018 - 10:33

E:

Dat hebben jullie weer goed geflikt.Het lijkt mij een hele ervaring.
    Heel veel plezier nog en ik hor jullie weer.
    Elly

• 27 Januari 2018 - 11:36

Hilda:

Nog even lekker doortrappen dus. Veel plezier!