Het zuiden van het Noordereiland - Reisverslag uit Reefton, Nieuw Zeeland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Het zuiden van het Noordereiland - Reisverslag uit Reefton, Nieuw Zeeland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Het zuiden van het Noordereiland

Blijf op de hoogte en volg Marij

22 December 2015 | Nieuw Zeeland, Reefton

Om maar met de deur in huis te vallen: het is hier fantastisch!
Na het wat moeizame begin zijn we enthousiast aan onze geplande fietsroute begonnen. Die voert eerst naar het westen rond Mount Taranaki en gaat daarna oostwaarts op de "Forgotten World Highway". Alleen al om de naam zou je die willen fietsen toch?. Het lijkt inderdaad op een vergeten stukje wereld met stille wegen, een stuk gravelweg, vele klimmetjes en steile heuvels. We genieten ervan en zetten ons tentje op kleine campings waar we meestal 'alleen op de wereld' zijn in een prachtige omgeving.
Na toeristenstad Taupo gaan we over Highway 5 naar Napier. Dat klinkt als een drukke weg, maar is het allerminst. We vestigen er definitief naam als 'klimgeit'. Als je vertelt dat je de SH5 gefietst hebt, beginnen ze je toch met andere ogen te bekijken, zo blijkt. De eerlijkheid gebiedt ons wel te vermelden dat wij zo'n route in wat kleinere hapklare brokken verdelen dan onze jonge colega-fietsers.
Het is prachtig. We kamperen op luxe campings met volledig ingerichte keukens, maar ook op Domain campgrounds waar een 'Donations box' staat. We wikken en wegen dan de voordelen (wc, drinkwater, mooie plek, schapen die de wacht houden) af tegen de nadelen (geen douche) en bepalen het donatiebedrag.
Napier is een mooi stadje. Van daaruit gaan we zuidelijker richting Wellington. Weer prachtig, stille tussendoor weggetjes. Wie beweert dat het veel te druk is in Nieuw Zeeland om te fietsen, heeft het echt bij het verkeerde eind. Er zijn zoveel alternatieven voor de drukke Highways; wij rijden hier vooral op Secondaire Highways, zoals route 52 in het zuiden.

Dan worden we plots min of meer gedwongen eerder naar het Zuidereiland te gaan. We zien namelijk dat er vanaf 20 december niets meer te boeken is op de boot op tijden die voor ons haalbaar zijn. We gooien dus de route maar om en nemen de trein naar Wellington, zodat we de volgende dag mee kunnen. Jammer, we hadden nog een mooi rondje willen maken en een uitstapje naar Kapiti eiland, maar het is niet anders.

Gisteren was het 34 graden, vandaag 13. Zo gaat dat hier; 25 kilometers verder kan het weerbeeld al compleet anders zijn en een zonnige dag geeft geen garantie voor een volgende mooie dag. Gelukkig gaat dat laatste ook op voor een regendag.

Een hele mooie en zo mogelijk witte kerst toegewenst en begin het nieuwe jaar goed!

Veel groeten van Anneke en Marij

• 22 December 2015 - 22:03

Hilda:

Hallo stoere meiden. Wat jammer nou dat jullie keuzes moeten maken. Maar zo te lezen en te zien aan de foto's blijft er genoeg over om van te genieten.
    De witte kerst is hier alleen maar onder de kerstboom door de kunstsneeuw.
    De dikke winterjas is nog niet uit de motteballen gehaald.
    We wensen jullie hele gezellige en bijzondere kerstdagen daar down under en heel veel plezier en geluk in 2016.
    Liefs , Hilda en familie

• 22 December 2015 - 22:34

Harjet:

Zo marij
    Mijn nicht komt nog is ergens een ander stukje wereld
    Wij gaan hier maar met de dagelijkse dingen
    Wij hebben ons dochter vorig jaar afgegeven
    En onze Martien heeft alvleeskanker wij zitten in ander leven
    Dus geniet zoveel als het kan want het is zo voorbij
    Fijn om te lezen wat jullie meemaken
    Fijne kerst en nieuwjaar
    Jan Harjet

• 22 December 2015 - 22:34

Bernadette:

Dag meiden,
    Fijn zo'n eerste zin, weten we gelijk dat het goed gaat :)
    Het ziet er weer prachtig uit. Jullie hebben in ieder geval al sneeuw gezien, wij hier nog niet hoor. En die gaat er voorlopig ook niet komen, het is 15 graden, lijkt wel lente.
    Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen toe en een gezellige jaarwisseling.
    Geniet lekker verder!
    Groetjes
    Willem en Bernadette

• 23 December 2015 - 08:05

Jan Van Drunen:

Pfff..
    Fantastisch.
    Volgende keer een beetje minder positief hoor.
    En wij maar hard werken.. !!
    Rijst bij mij de vraag....
    Wat vinden jullie straks nog de moeite waard?
    Jullie hebben bijna al het moois van deze bol al gezien.
    Of denken jullie dat er nog veeel meeeer is.
    In ieder geval doen jullie het toch maar.
    Heel veel succes en hele fijne feestdagen daar.
    Gr. Jan van Drunen.

• 23 December 2015 - 08:56

Gerda Van Der Mark:

Hallo Marij en Anneke,

Wat een bijzondere tocht maken jullie weer, heel leuk om jullie ervaringen te lezen (mooie foto's).
    Ik wens jullie hele fijne feestdagen en voor het nieuwe jaar heel veel geluk en alle tijd om te genieten van alle bijzondere momenten en gezelligheid!

Groetjes, Gerda van der Mark

• 23 December 2015 - 12:16

Janet De Vogel:

Dag dames,

Blij te horen dat jullie het leuk hebben en ik wens jullie a merry Christmas and a happy new year ! And further good and safe travels Xx

• 23 December 2015 - 13:08

Paul Sopers:

Hallo Anneke en Marij,
    Wij moeten het maar met jullie foto's en uitleg doen. Jullie genieten van de realiteit.
    Ik wens jullie ook voor 2016 veel mooie en spannende (fiets)routes toe.
    Geniet ervan. Carpe diem!!

Sorry maar moet nog even een ERP probleempje hier wegwerken :-)
    Groetjes,
    Paul

• 23 December 2015 - 14:24

Elly Lodder:

Weer met veel genoegen jullie verslag gelezen.Het klinkt ook heel goed allemaal.
    En hier wil de winter maar niet beginnen.Misschien komt de winter als jullie weer terug zijn.Ha,ha.
    Veel plezier nog en ik wacht weer op het volgende verslag.
    Groetjes Elly

• 23 December 2015 - 17:55

Ria:

Dag nichtjes,

Wat een (fiets)feest daar in NZ en het brengt voor ons herinneringen terug van de Kerst in 2003 die wij op het Noordereiland hebben doorgebracht. Dat was prachtig met veel (Engels geïnspireerde) communitysinging. Met nieuwjaar doen ze minder luidruchtig dan wij. Ga in ieder geval nog even naar de albatrossen op het meest zuidelijke puntje. Een belevenis om nooit te vergeten maar vooral: geniet. Genoeglijke kerstdagen en voor het nieuwe jaar toch zeker nog meer fietsavontuur toegewenst. HG Co & Ria

• 23 December 2015 - 18:17

Jenny:

Hoi meiden,

Wat "vervelend" weer allemaal! Maar ga zo door zou ik zeggen.
    Het wordt een groene kerst hier in Nederland. En de ski-vakanties van vele wordt een wandelvakantie.
    Zacht dus!

Worden jullie maar lekker bruin! En geniet van het mooie!!
    Gezellige Kerstdagen en een mooi begin van 2016!

Kussie van jullie zussie x

Jenny

• 23 December 2015 - 18:45

Karin Ter Hoeven:

Meiden jullie fijne feestdagen en een happy 2016 en
    Nog vele fietsdagen

• 24 December 2015 - 12:27

Elly Ringeling:

Halo meisjes,
    Wat boffen jullie toch, geen boodschappen in huis halen voor je weet niet wie er komt,
    en wij maar sjouwen, maarrrrrrr ik gun het jullie van harte en ik neem er een of twee
    drankje) op jullie gezondheid en geniet er maar heerlijk van.
    Mooie Feestdagen en tot horens,
    Elly en ook de goetjes van Ina.

• 25 December 2015 - 11:26

Paul En Gonza:

Hallo meisjes,

Leuk om te lezen dat de reis zo mooi is.
    Nog veel plezier, fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling.
    Hou alles heel en tot volgend jaar.

Groetjes,
    Paul en Gonza

• 25 December 2015 - 14:45

Karine En Richard:

Hello girls, Zo te zien hebben jullie het erg leuk samen. Wij wensen jullie uit het 'verre Belgie' nog een fijne reis en lezen graag jullie reisverslagjes. Nog een fijne Kerst en alvast een gelukkig nieuwjaar met hopelijk nog heel veel leuke fietsplekjes om te ontdekken. Dikke knuffel ! Karine & Richard

• 27 December 2015 - 13:51

Ria Leo .:

Hallo meiden .fijn te lezen dat het goed gaat .zo te zien hebben jullie meer sneeuw als wij in Oostenrijk .al vast een fijne jaar wisseling gr van ons.

• 27 December 2015 - 17:05

Henk En Tonny:

Hallo meiden,
    Goed te lezen dat het goed gaat met jullie. Hier is ook alles goed. Jammer dat je niet overal kan douchen na zo`n dag fietsen, maar er zijn ergere dingen. Gezond 2016 en groetjes.

Henk en Tonny

• 28 December 2015 - 09:07

Jannie En Anton:

He meiden waar zitten jullie? Wij zitten morgen 29 dec in Greymouth. We hebben de Pieters Pass en Arthur s Pass beklommen. Erg zwaar. Mail ons even op mijn mail account. Grt

• 29 December 2015 - 21:54

Marjan:

Geweldige verhalen weer, Anneke en Marij en top dat jullie weer zo'n tocht ondernemen.
    Steeds tussendoor even naar Nederland en op naar de volgende, lijkt wel.
    Ik wens jullie erg veel mooi weer en een prachtige tocht en dat er in 2016 nog vele mooie tochten mogen volgen, in goede gezondheid.
    Hartelijke groet,
    Marjan

• 20 Januari 2016 - 11:36

Hilda:

Helemaaaaaaal niet leuk om het er over te hebben natuurlijk maar .... wanneer zijn jullie weer in Nederland?
    Kan je me een persoonlijk berichtje sturen via de mail?
    Geniet nog verder.

Liefs