Frankrijk, de Pyreneeën en zuid-west Frankrijk - Reisverslag uit Rochefort, Frankrijk van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Frankrijk, de Pyreneeën en zuid-west Frankrijk - Reisverslag uit Rochefort, Frankrijk van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Frankrijk, de Pyreneeën en zuid-west Frankrijk

Blijf op de hoogte en volg Marij

27 Mei 2015 | Frankrijk, Rochefort

En dan gaan we over de Pyreneeën en rijden Frankrijk binnen. In het begin valt het klimmen hier mee. Misschien lukt het de Katharen-Basken fietsroute de scherpe kantjes er voor ons af te halen of zijn we zo goed getraind in Spanje?
Hoogmoed komt voor de val; in de Haute Pyreneeën krijgen we lik op stuk en is het klimmen en dalen en nog eens klimmen en dalen. Gelukkig komen we altijd weer op de (een of andere) plaats van bestemming aan.

Zuid-Frankrijk is weer heel anders dan Spanje. In de dorpen staan nu grote platanen en alles ademt wijn uit. Corbieres, Minervois, Lanquedoc, je komt hier alle bekende wijngebieden uit het zuiden tegen. Uitgestrekte wijngaarden en heel veel proeverijen maken duidelijk waar ze hier hun geld mee verdienen. De dorpjes zien er vaak wat oud uit en veel mensen kom je er niet tegen. We fietsen van Narbonne naar Bayonne (oost naar west) over de Pyreneeën. Gaandeweg wordt het landelijker en zie je meer graan en vee. Het wordt steeds groener en de dorpjes krijgen steeds vaker een "buitenwijkje".

Campings genoeg in deze streken, je kunt er alleen geen touw aan vastknopen wanneer ze open zijn. Sommige het hele jaar andere per 5 mei of 6 juni, noem maar wat. Beetje onhandig is dat wel. Hetzelfde geldt voor de kleine winkeltjes. We merken dat we de meeste kans tussen 9 en 12 hebben, veel winkeltjes bepalen zelf wanneer ze open zijn. Dat heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen. Als de deur dicht is en ze zien ons teleurgesteld naast de fiets staan, komen ze deur open doen om dat ene brood te verkopen!

Lourdes zit ook in de route en wij gaan natuurlijk naar de grot van Bernadette. Mensen schuiven er voorbij en betasten de rotsmuren. Met het heilige water deppen ze hun gezicht. Wij kijken op een afstandje toe ................ Het is niet echt aan ons besteed, maar maakt wel indruk.

Na de Katharen-Baskenroute begint er in zuidwest Frankrijk weer een nieuwe route, de Velodyssee. Kilometers fietspad ligt op ons te wachten. Het verschil met het voorafgaande kan bijna niet groter zijn. We fietsen op mooi glad asfalt en het golft slechts af en toe wat op en neer. Wat een luxe! We komen nu ook andere fietsers tegen, veel uit Nederland. Het is net of we vlakbij huis zijn, het regent zelfs af en toe.
Maar, we hebben nog wel zo'n 2000 kilometers te gaan.........
Trouwens, al meer dan 5000 kilometers op de teller.......

Groetjes,
Anneke en Marij

• 27 Mei 2015 - 16:49

Ria Caljouw:

Dag meiden,

We zijn weer helemaal bij. Dank daarvoor. En voor de afstand die jullie op de fiets hebben afgelegd zou een automobilist al complimenten hebben gekregen. Heeft het vorig jaar gerepareerde onderdeel van Marij haar fiets zich ook goed gehouden. Ik neem aan van wel want van pechhulp heb je geen melding gemaakt. En deze is nog voor Lourdes:

• 27 Mei 2015 - 18:55

Jannie En Anton:

Hallo Anneke en Marij, leuk weer even te horen en te zien waar jullie zijn. Inmiddels al 5.000 km gereden. kris kras door Portugal en Spanje ja dan maak je die 5.000 wel. Ik heb jullie weinig over het weer gehoord. Ik hoop dat dat is meegevallen. In ieder geval Juni en Juli zullen zeer aangenaam zijn zeker aan de kust. Nog veel plezier gewenst.
    grt
    Jannie en Anton

• 27 Mei 2015 - 20:14

Ria Leo .:

Hallo dames . ik lees dat het nog steeds goed gaat met jullie .
    Fijn hoor. nog maar 2000 km .
    het is toch nog een knap stuk .Hou alles heel en nog veel pret groetjes .

• 27 Mei 2015 - 20:26

Karin Ter Hoeven:

Hallo meiden, nog steeds aan het fietsen, knap hoor

• 27 Mei 2015 - 20:52

Elly Lodder:

Het gaat dus heel erg goed met jullie.En wat een afstand hebben jullie al gefietst.Nog veel plezier met de verdere tocht.Groetjes Elly

• 27 Mei 2015 - 21:43

Frank Scherpenisse:

Bonjour cyclistes, ici une réaction des Pays-Bas.
    Wat heb ik veel waardering voor jullie. Jullie vorige verslag uit Spanje vond ik heel erg boeiend. Nu jullie de Pyreneeën zijn gepasseerd zeg ik bon voyage richting Pays Bas. Wat een geweldige afstand nog die jullie gaan afleggen. Met de auto vind ik het al ver, laat staan op de fiets.
    Ik hoop dat jullie veel mooie fietspaden kunnen berijden. Hoewel, dan gaat het voor jullie misschien wel erg snel voorbij, of niet? Ben benieuwd welke nieuwe wijn jullie als lekkerst hebben beoordeeld tijdens deze tocht. Hoe heerlijk alles ook, ik wens jullie veilige kilometers tijdens het "parcours".
    Avec salutations!
    Frank.

• 28 Mei 2015 - 18:40

Hans Cuvelier:

Mooi verhaal weer dames,

Ik heb toch veel bewondering voor jullie hoor. Ik had afgelopen zondag al moeite met 35 km fietsen. Ik had ene tijd niet op de fiets gezeten en dat viel toch tegen en jullie hebben er al 5000 op zitten en moeten er nog 2000. Je ziet wel veel als je fiets. Leuk hoor. blijven schrijven.

• 08 Juni 2015 - 19:44

Bernadette:

Dag Marij en Anneke,

Het schiet alweer op, alleen Frankrijk, België en Nederland nog ;-). Fijn om te lezen dat het ook regelmatig makkelijk fietsen is. Lourdes, ik moet er ook maar eens gaan kijken, ik heb er tenslotte mijn naam aan te danken. Wij gaan binnenkort ook op vakantie, maar zijn waarschijnlijk alweer eerder terug dan jullie. Genieten nog die laatste kilometers!!
    Groetjes Willem en Bernadette.