Midden en Noord Spanje - Reisverslag uit Montblanc, Spanje van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Midden en Noord Spanje - Reisverslag uit Montblanc, Spanje van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Midden en Noord Spanje

Blijf op de hoogte en volg Marij

21 April 2015 | Spanje, Montblanc

Na een bezoek aan Granada puzzelen we een route uit die ons nog wel een tijdje bij zal blijven. We nemen eerst een stukje trein (daar gaat alles nog goed) en zoeken daarna een "convivio" (oude doorgaande weg) naast de snelweg. Is er niet! De enige manier om op de plaats van bestemming te komen is de snelweg. Mooie brede vluchtstrook, niet te druk, vooruit maar. De guardia is het daar niet mee eens en laat ons stoppen. Maar goed, zij weten ons probleem ook niet op te lossen dus mogen we doorrijden! We gaan natuurlijk wel zo snel mogelijk van de snelweg af en proberen aan iedereen die beweegt de weg te vragen. Dat is een lang Spaans verhaal en we houden het maar kort. Uiteindelijk ploeteren we door een diepe kloof, gevult met zware natte klei. De wielen draaien niet meer rond, we schuiven de fietsen naar boven, terwijl we tussendoor de ergste klei proberen te verwijderen. Kloof uit, geen mens te zien, geen bordje, helemaal niets. We gokken een route en het wordt donker. Gelukkig hebben we een tent bij ons en sjouwen we altijd voldoende eten en water mee.
En...... de volgende dag blijken we op de goede weg te zitten. Alleen nog een rivierbedding door en daar staan wat huizen. Een man begeleidt ons naar de bakker, een ander wijst ons de dorps-tap met drinkwater. De engeltjes op onze schouder hebben weer even pauze.

In Cazorla is er een puike camping met Nederlandse eigenaresse. Dat komt goed uit, want plots is het hier koud en regenachtig geworden. We wandelen veel en overleven de nachtvorst. Daarbij ontdekken we een nieuwe manier om 's nachts warme voeten te houden. We trekken gewoon onze wanten over de sokken aan. De duimpjes van de wanten gaan in de Oke-stand en hup de slaapzak in. Perfect!

Spanje blijkt heel veel te bieden te hebben. We fietsen langs prachtige rotsen met gesteente van allerlei kleuren, zien veel gieren (waaronder de vale gier) en kronkelen door heuvellandschap. In La Mancha rijden we de Don Quichotte route en het spreekt voor zich dat we dat boek ondertussen lezen.
We rijden op Via Verdes (speciale fiets- wandelwegen) en maken kennis met tunnels met automatische verlichting, die te laat of maar niet aan wil gaan. In dat laatste geval gaan we maar lopen, dat is al spannend genoeg.

Na de streek La Mancha komt Aragon en de heuvels worden hoger en hoger. We zitten op zo'n 1600-1700 meter. De wegen blijven rustig en mooi. Automobilisten rijden hier met een gepaste grote boog om je heen. Het doet allemaal heel fietsvriendelijk aan. Spanje scoort hoog bij ons! Het is het land van de vele en prachtige afdalingen (alleen soms jammer dat je er zo hoog en steil voor moet klimmen).

Ondertussen zijn we in Catalonië en naderen we het einde van onze route door Spanje. Na een aantal (lees teveel) hotels/pensions/jeugdherbergen proberen we wat meer wild te kamperen. Moet je ook weer leren trouwens. Wij doen ons best!

Veel groeten,
Anneke en Marij

P.S. We maken jullie hopelijk niet jaloers, maar wij hebben hier prachtig weer. De lente fietst met ons mee, de natuur komt tot leven en meestal zit de wind goed. Wat een fietsweer!

• 21 April 2015 - 16:43

Elly Lodder:

Hallo buurtjes.
    Het klinkt weer helemaal goed wat jullie schrijven.En de foto's zien er ook goed uit.Een fijne reis verder met veel mooi weer.Groetjes Elly

• 21 April 2015 - 17:02

Henk En Tonny:

hallo meiden,

Al drie maanden onderweg en nog vol avonturen. In de bergen weten de mensen soms alleen het volgende dorp te vinden. Maar we zien dat jullie toch steeds de weg weer terugvinden. Bij ons is het nu ook heerlijk lenteweer dus hoeven we niet jaloers op jullie te zijn. Nog een veilige reis verder en we kijken weer uit naar jullie volgende verslag.
    Groetjes,
    Henk en Tonny

• 21 April 2015 - 17:54

Bernadette:

Dag Meiden,

Pffff wat een verhaal weer, de laatste keer zei ik nog dat jullie dagen wat ontspannender waren dan die in IJsland.... maar dat is nu toch een ander verhaal. Wat een avontuur weer, gelukkig vinden jullie nog steeds de bewoonde wereld weer terug. Nu die pyreneeën nog over.
    Doe voorzichtig meisjes!!
    Groeten Willem en Bernadette

• 21 April 2015 - 20:24

Ria Leo .:

Hallo meiden . zonder adem te halen jullie verslag gelezen .
    wat een toestanden maken jullie mee .
    Het lekt wel een oefening van het leger ,maar wel veel pret als ik het goed begrijp .
    maar nog veel plezier tot ziens .

• 21 April 2015 - 22:09

Jenny & Henk:

Don Quigot was een beetje 'Koekoek" ik denk jullie ook! Wat een gedoe weer ...weg van de snelweg...! Maar onder het mom van: "Als je maar leut hebt" ... Dus hou vol! Bijna thuis! (;-))
    Nog veel avonturen en lekker weer gewenst!
    Kussie van je zussie.

• 22 April 2015 - 11:17

Annelies Wim:

Hoi Marij en Anneke,

Mooie. Foto's , prachtig landschap en spannende gebeurtenissen.
    Overwegen jullie niet om over te stappen naar een georganiseerde rondreis en slapen in 5 sterren hotels?
    Heel veel plezier nog,

Groetjes,

Annelies Wim

• 22 April 2015 - 17:08

Jannie En Anton:

Hoi Marij en Anneke, ja soms moet je iets verzinnen om van A naar B te komen. Zo te lezen is het nog aardig koud af en toe. Fietsen is heel leuk als het weer mee werkt. Maar goed af en toe een regen bui kan geen kwaad. Goed te lezen dat jullie het naar de zin hebben. Wij zijn net terug uit Australie waar het weer ook niet alles was. Op schiphol aangekomen leek de tandem nog in Dubai te staan. Enkele dagen daarna werd de tandem keurig thuis afgeleverd.
    Groeten en veel plezien
    Jannie en Anton

• 25 April 2015 - 10:35

Elly Ringeling:

Hoi Tuttebellen wat 'n avonturen maken jullie toch mee, het loopt gelukkig
    altijd wel goed af.
    We kijken altijd uit naar jullie volgende bericht en foto's.
    Mijn vakantie schiet nu ook op maar kan niet tippen aan jullie avonturen.
    Wij wensen jullie nog verder 'n fijne trip en tot gauw.
    Elly en Ina.