Oost Portugal en Spanje, Andalusië - Reisverslag uit Granada, Spanje van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Oost Portugal en Spanje, Andalusië - Reisverslag uit Granada, Spanje van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Oost Portugal en Spanje, Andalusië

Blijf op de hoogte en volg Marij

23 Maart 2015 | Spanje, Granada

Na Lissabon steken we door naar het oosten en komen in meer heuvelachtig gebied. We zijn dan in de streek Atelejo en die bevalt uitstekend. Er wonen hier weinig mensen, dus het is erg rustig op de wegen. We fietsen vooral tussen olijfbomen en af en toe klingelen er bellen van geiten en schapen die hier rondscharrelen. Wat een rust en dat met een zonnetje en en graad of 16.
We fietsen omhoog naar Portalegre en maken een rondje in het natuurgebied zonder bagage. Je moet tenslotte al dat natuurschoon ook goed kunnen bekijken, straatstenen tellen doen we wel weer als het echt nodig is.

We slapen een paar keer in een hotel of pension als er geen camping voorhanden is. Onze meest favoriete matrassen zijn tot nu toe de wat oudere spiraalmatrassen, we kronkelen gewoon wat met de spiraal mee en keren vooral tijdig om!
De weg naar en van Monsaraz is echt prachtig, het is een van de mooiste afdalingen die we kennen (en zo langzamerhand....)
Als we Spanje naderen is het eind februari en beginnen ook de temperaturen op te lopen. De dag dat we met de ferry vanuit zuidoost Portugal in Spanje aankomen is het meer dan 20 graden. Het liedje Viva Espana wordt ergens diep uit ons geheugen opgevist als we in de korte mouwen kunnen fietsen.

Vanaf dag 1 merken we het verschil met Portugal. Spanje is rijker, voller en de steden zien er beter onderhouden uit. In plaats van een nieuw pleisterwerkje op de muur wordt hier echt gebouwd lijkt het. In Portugal zien we mensen ook nog vaak een lapje grond met de hand bewerken, hier gaat het er wat moderner aan toe. De mooie oude vestingstadjes zijn dan weer typisch portugees, elk stadje lijkt daar zijn eigen kasteel en historische kern te hebben. Alleen voor het onderhoud is helaas niet altijd geld.
Een ding hebben ze in elk geval gemeen: ze zijn vriendelijk en behulpzaam en hun taal is even rap, uitvoerig en onbegrijpelijk.

Na een bezoek aan de mooie stad Sevilla fietsen we door Andalusie. Een streek die haar reputatie meer dan waar maakt: smalle kronkelende weggetjes, rotsen, heuvels en passen om overheen te klimmen. Het is weer als vanouds: we zwoegen omhoog, maar zouden het voor geen goud willen missen. Opvallend is wel hoe steil het er in de stadjes aan toe gaat. Mensen kijken soms erg verbaasd als ze ons in de eerste versnelling de hoek om zien komen pruttelen en het moet gezegd soms vragen we ons ook af waar we mee bezig zijn.

Maar dan maak je natuurlijk wel hele leuke dingen mee. Zo rijden we op een onverharde weg met opgedroogde karresporen te hobbelen als na tig kilometers er opeens een breed water voor ons fietswiel verschijnt. Een overstroming of zo. Toevallig komt er een truck aanrijden die werknemers heeft opgehaald om over het water te rijden. En ja hoor, we worden met fiets en al de truck in getild en door het water heen gereden. Daarna weer keurig met de neus in de juiste richting gezet. Klasse, scheelt ons zo 25 km omrijden. Als dank mag het behulpzame clubje op de foto.

Veel groeten (na een paar zomerse weken is het hier nu regenachtig, we voelen ons dus thuis)

Anneke en Marij

• 23 Maart 2015 - 12:04

Henk En Tonny:

Hallo meiden,

Mooi verslag en mooie foto's weer. Jullie bezoeken toch wel de Alhambra nu jullie in Granada zijn.
    Nog veel fietsplezier.
    Groetjes,
    Henk en Tonny

• 23 Maart 2015 - 12:59

Frank Scherpenisse:

Avonturiers,
    Wat een prachtig reisverslag weer van jullie.
    Heerlijk lijkt me het: 20 graden met korte mouwen.
    Interessant vond ik de verschillen die jullie hebben beschreven tussen Portugal en Spanje.
    Al is deze reisbestemming van jullie niet zo heel ver van Nieuwegein, jullie belevingen zijn er schijnbaar niet minder om.
    Blijf vooral genieten!
    Groetjes,
    Frank.

• 23 Maart 2015 - 19:13

Ria Leo .:

Hallo ,wat een leuk verslag ,kan me wat voor stellen van de landen waar jullie nu zijn .
    Gelukkig is de tijd van het jaar nu ook wat beter om te fietsen ,geniet er van en nog heel veel pret .

• 23 Maart 2015 - 20:01

Paul En Gonza:

Hallo meisjes,

Al lekker verkleurd zo te zien op de foto's.
    Geniet van alle bezienswaardigheden onderweg en nog veel fijne kilometers.
    Goede reis verder en geniet.

• 23 Maart 2015 - 23:26

Jannie En Anton:

Beste Anneke en Marij, We lezen jullie verhaal met aandacht. Jullie ervaring in Portugal en Spanje zullen we b lijven volgen. Het lijkt ons wel wat om ook te doen volgend jaar. Er zullen zeker nog mooie dorpjes op jullie pad volgen. Wij zitten nog steeds in Australie. Het weer werkt niet echt mee. Ze hebben hier een slechte zomer achter de rug en het is in het zuid west en oost kust erg wisselvallig en heel heel veel wind. In het noorden is er al weken een cycloon die daar steeds terug keert. WE hopen nog op een paar mooie weken en gaan half april terug.

Grt Jannie en Anton

• 24 Maart 2015 - 08:27

Paul Sopers:

Ik wil op vakantieeeeeeeee!!!!!
    Meiden wat ben ik jaloers als ik de foto's zie. Wij maar stakkeren hier achter een computertje. Ruiten krabben eind maart!
    Heb dus ook geen medelijden als jullie voor straf dan een bergje op moeten ploeteren.
    Groetjes, veel plezier en geniet ervan.
    Paul

• 24 Maart 2015 - 09:32

Elly Lodder:

Een goed verslag en alles wat je schrijft kom je op de foto's tegen.
    Prachtig!Nog veel plezier.Gr.Elly

• 25 Maart 2015 - 21:21

Bernadette:

Dag meisjes,
    Fijn weer zo'n mooi verslag te lezen.
    Jammer dat het nu regent, maar wat hebben jullie al een mooi weer gehad zeg!
    Ik moet zeggen dat jullie dagen dit jaar toch wat ontspannender zijn dan die van IJsland, ondanks dat jullie hier ook flinke opstakels (bergen) tegenkomen lijkt het toch net vakantie ;)
    Veel plezier verder!
    Willem en Bernadette

• 29 Maart 2015 - 15:50

Mirjam:

Hoi meisjes,
    Wat een prachtige plaatjes, ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Nog veel plezier !
    Mirjam