Zuidwest Portugal - Reisverslag uit Alcácer do Sal, Portugal van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Zuidwest Portugal - Reisverslag uit Alcácer do Sal, Portugal van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Zuidwest Portugal

Blijf op de hoogte en volg Marij

11 Februari 2015 | Portugal, Alcácer do Sal

Hallo iedereen,

De reis met het vliegtuig gaat zoals gepland. Om zeven uur staan wij in een verder verlaten aankomsthal in Faro, het zuiden van Portugal, om onze fietsen weer rijklaar te maken. Het is donker buiten en het kost dan ook enige moeite om ons gereserveerde hotelkamertje te vinden. Veel de weg vragen en de eerste Portugese stortvloed aan woorden daalt over ons neer. Dat valt nog niet zo mee. Het lijken heel veel woorden voor heel weinig te zijn. Of komt dat omdat het als een brij over je heen valt?
Het is hier heel kort dag. Om half acht komt de zon op en om zes uur gaat hij weer onder. Het is dan vrijwel meteen pikkedonker. Dat is even wennen; om zes uur moet je klaar zijn met tent opzetten, douchen en eten, anders zie je echt niets meer. We zijn blij met het aangeschafte tablet, zo kunnen we 's avonds muziek luisteren en een boekje lezen. En wat dacht je van "Boer zoekt vrouw" via Uitzending gemist?

Vanuit Faro fietsen we in westelijke richting door de Algarve naar de kust. We bezoeken prachtige vogelgebieden, fietsen langs sinaasappel- en citroenbomen, zien klepperende ooievaars op hun nesten en dat alles bij lente-achtige temperaturen. Na de Algarve volgt de streek Atelejo, een rustig gebied waar vooral veel kurkeiken staan. Er moet natuurlijk een stukje afgepeuterd worden om als eerste souvenir in de tas te verdwijnen.
Het is goed fietsen en heerlijk rustig bij de bezienswaardigheden. Zoals Cabo de Sao Vincente, het meest zuidwestelijke puntje, waar een frisse wind je verwelkomt. We fietsen langs de kust omhoog naar het meest westelijke punt van Europa (mag je toch niet gemist hebben) en mooie kliffen.
Daarna Lissabon. Stad van uitersten. We lopen langs schitterend gerestaureerde gebouwen en hoge standbeelden in het centrum. Maar de lokale bus voert ons ook door de wat mindere wijken waar de muren afbrokkelen en de elektriciteitsdraden langs de ramen bungelen. Tja..... er is ook veel armoede hier.

Laten we eindigen met de minpuntjes, anders denken jullie nog dat wij hier de hele dag zingen.
's Nachts is het soms echt koud. Hoe mooier het weer overdag, hoe kouder de nacht (en ja, we hebben best vaak mooi weer). Verder moeten wij even wennen aan het grote gebrek aan wc-brillen. We moeten toch eens even nakijken of die hier duur zijn, want wie dat verzonnen heeft?
En.... och ja, ze hebben een fietshelm van ons gestolen. Even verdween het vertrouwen in de mensheid als sneeuw in de zon. Maar dat werd gelukkig weer hersteld door een fantastische vrouw die ons in haar auto kriskras door de stad naar de gewenste route loodste.

We gaan nu in oostelijke richting, op weg naar Evora en zijn zo ongeveer halverwege de route in Portugal.
Tot de volgende keer en veel groeten,

Anneke en Marij

• 11 Februari 2015 - 13:15

Loes Souverein:

Dames, veel plezier ik wacht op jullie volgende bericht.

• 11 Februari 2015 - 13:24

Paul:

Dag meiden,

Fijn om te lezen dat alles naar wens gaat. Goede reis verder en veel plezier.
    Ik lees niets over wijn. verkopen ze dat daar niet of rijden jullie deze reis alcoholvrij?

Groetjes,
    Paul en Gonza

• 11 Februari 2015 - 13:47

Jenny:

Leuk meiden...het wordt of is, nu al een mooi avontuur.
    En dat van die helm...'Wanneer je niks hebt kan je veel gebruiken!"
    Die kan zo op een tegeltje!
    Zijn 'ze' in Portugal ook goed in...in tegeltjes... en aardewerk...en potten bakken.
    Nog veel plezier!

Groetjes en een kussie van jullie zussie x

• 11 Februari 2015 - 14:29

Henk En Tonny:

Hallo meisjes,

Zo te zien mooie foto's van jullie reis tot nog toe. En het wordt toch alleen maar warmer ook 's nachts. Er zijn hopelijk genoeg campings open.
    Veel plezier nog op deze mooie reis.
    Henk en Tonny

• 11 Februari 2015 - 19:31

Frank Scherpenisse:

Dames,
    Niet alleen is de inhoud van jullie reisverslag boeiend, het is een prachtig verhaal om te lezen. Complimenten! Blijf vooral lekker genieten. Heerlijk die temperaturen bij jullie overdag.
    Tot de volgende keer.
    Groetjes,
    Frank.

• 11 Februari 2015 - 20:04

Ria Leo.:

Leuk om van jullie te horen ,en denk om je spullen .
    dat gebeurd overal .Heel veel plezier .

• 11 Februari 2015 - 20:10

Bernadette:

Dag meiden,

Goed om te lezen dat jullie weer zo aan het genieten zijn.
    Wat een lekker weer hebben jullie, ik zag zelfs al blote benen.
    Geniet maar lekker verder, hopelijk wordt het 's nachts wat warmer, is die wc pot ook niet meer zo koud 's ochtends!
    Groetjes Willem en Bernadette

• 11 Februari 2015 - 21:43

Mirjam:

Hoi meisjes,
    De foto's zijn weer schitterend zoals wij van jullie gewend zijn.
    Nog heel veel plezier!
    Mirjam

• 11 Februari 2015 - 23:13

Hilly:

Hoi meiden, weer fantastisch verhaal, jullie maken weer genoeg mee, lees ik, helm weg pffff ze zijn dus nergens te vertrouwen. Mooie foto's hoor. Hebben jullie wel een extra dekentje haha ja s nachts is het koud ook daar.
    Veel fietsplezier en weer benieuwd naar het volgende verslag.
    Groetjes Hilly

• 12 Februari 2015 - 04:18

Anton En Jannie:

Hallo girls, Leuk even te zien en horen wat jullie daar doen in Portugal. In tegenstelling van vroeg donker is het hier op Tasmanie rond 21.00 uur aan het schemeren. De nachten zijn soms wat fris. Overdag hebben we mooi weer gelukkig met temp. rond 25 gr. Stuk beter dan 2 jaar geleden weten jullie dat nog. We rijden van West naar Oost en zijn vandaag in Hobart.

Wij wensen jullie ook mooi weer en een fijne fiets vakantie.

Groeten Jannie en Anton

• 12 Februari 2015 - 12:54

H.van Ierland:

Leuk verslag , en voor jullie heel wat te zien , en wij van de foto's .
    Marij jullie komen terug over Frankrijk. Igni van Riel heeft daar een perceel waar je ook je tent op kunt zetten
    Het ligt tussen Nior en Samur . als je tijdig laat weten wanneer jullie daar zijn , en eventueel gebruik van wil maken hoor ik het wel .Veel plezier en geniet ervan .Gr Henk .