Oostenrijk, Slovenie en Kroatie - Reisverslag uit Novigrad, Kroatië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Oostenrijk, Slovenie en Kroatie - Reisverslag uit Novigrad, Kroatië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Oostenrijk, Slovenie en Kroatie

Blijf op de hoogte en volg Marij

05 Juli 2013 | Kroatië, Novigrad

Als we Oostenrijk binnenrijden blijkt de wateroverlast hier ook groot: afgesloten wegen, zandzakken voor de deuren en gesloten campings die volledig zijn ondergelopen. Het leven is er ontregeld en delen van het land zijn niet bereikbaar. Wij wachten rustig op betere tijden en zijn blij als we in Au an der Donau weer als eerste een camping op mogen.
Het mooie natuurgebied in Oostenrijk, de Gsause valt dan helaas wederom in het water: het stortregent op de dagen dat wij er doorheen fietsen. We betrekken met zijn tweeen een bunkhouse voor 12 personen, inclusief volledig ingerichte keuken en grote stamtafel. Kijk dat heb je dan wel weer!
En het weer wordt natuurlijk vanzelf wat beter. We fietsen hier mooi in de dalen met heuvels rondom. Dat wil trouwens niet zeggen dat het vlak is; het blijft Oostenrijk.
Op een camping krijgen we van de campingvrouw het plakaat "Tuchtige Frauen" opgeplakt. En "Frauen konnen das auch!" Als extraatje krijgen we verse aardbeien aangereikt bij het vertrek. De reacties van mensen blijven erg leuk.

In Slovenie slaat het weer om. We hebben al snel 20-30 graden en fietsen de prachtige Drava fietsroute. De steigingen zijn hier pittig: ze schromen niet de weg 14-18% te laten steigen. Het wordt wel vooraf aangegeven, zodat je alvast wat voorpret hebt!
Slovenie lijkt als land behoorlijk in de lift te zitten. Veel nieuwe auto's en nieuwe huizen. Er wordt hard en optimistisch gewerkt, het land doet erg westers aan.

Als we dan Kroatie binnengaan moeten we echt even wennen aan de toeristische en drukke omgeving. Je gaat plots een wereld van reclameborden en grote dure campings binnen. Toch moeten we na een dag of wat onze mening bijstellen. We ontdekken dat al dat gedoe prima te vermijden is en dat je hier heerlijk op onverharde paden kunt fietsen. Istrie is mooi en heet (het is ook nooit goed). We rijden hier boven de 30 graden en die heuvels hebben ze ook niet wat afgeplat voor ons.
In Pula hebben we een gezellig familiebezoek bij Bernadette en Willem. Die staan in een stacaravan voor een mooi haventje. We maken kennis met een voor ons nieuw natuurverschijnsel: de windhoos. Vele "slurfjes" dalen af naar het water (de geleerden schatten het op 42). Op the terras is het alle hens aan dek, terwijl wij foto's maken van dit unieke gebeuren.

En dan gaan we naar de eilanden voor de kust van Kroatie. Krk, Rab en Pag hebben we nu bezocht. Het is hier werkelijk prachtig. Vooral Pag steelt ons hart met de vele zijweggetjes en fietspaden waar de hagedissen voor je wiel wegsprinten. Rust, ruimte, kale rotsen, gras en wat struiken. En steeds het water om je heen. Het is precies wat wij heel mooi vinden.

Bedankt voor alle leuke reacties en groeten,

Anneke en Marij

• 05 Juli 2013 - 09:33

Jenny:

Alles ziet er beter uit als de zon schijnt!
    Nog veel plezier hoor meiden!

De komende week wordt het hier ook eindelijk zomer...

Groetjes,
    Jenny

• 05 Juli 2013 - 19:58

Paul En Gonza:

Leuk om te lezen dat alles nu op een normale vakantie gaat lijken. Op Rab hebben
    wij ook een paar vakanties doorgebracht. Nog veel plezier en geniet ze. De desertwijn Prosek vonden wij erg lekker. Moet je eens proberen. Groetjes Paul en Gonza.

• 05 Juli 2013 - 22:09

Ria En Leo .:

Wij hebben de foto's bekeken ziet er goed uit .
    Verschillen van weer lijkt me wel leuk ?,en als ik het zo bekijk vermaken jullie zich best.
    In een ver verleden zijn wij ook op Krk geweest, nog heel veel pret gr van ons .

• 08 Juli 2013 - 21:37

Henk En Tonny:

We hebben begrepen dat er al heel wat kilometers op jullie teller staan. Een paar jaar geleden zijn wij ook in Slovenie en Kroatië geweest en genoten van de mooie natuur daar. Nog heel veel veilige kilometers en we hopen dat jullie de meeste regen nu wel gehad hebben
    Groetjes,
    Henk en Tonny

• 09 Juli 2013 - 11:27

Ingrid Rutting:

Hoi leuke, stoere meiden,
    Wat heerlijk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Grappig om je familie in het buitenland te ontmoeten. Wij vinden het ook elke keer weer een verrassing als er mensen, die wij kennen, logeren op dit eiland. Net als jullie genieten wij ook nog steeds van de rust en vooral het licht en de prachtige sterrenhemel 's avonds. Wij gaan er vanuit dat jullie ook nog een keer gaan fiets-hoppen op de Canarische eilanden, er wordt hier niet voor niets flink getraind door wielrenners, en als ik het allemaal zo lees kunnen jullie dat zeker aan. En wil je niet binnen logeren, een tent is zo opgezet in ons "park", alleen lopen de hagedissen, gekko's en onze loca Luna (hond) wel jullie tent in. Geniet!!!!
    Lieve groeten, ingrid

• 09 Juli 2013 - 15:17

Jan Van Drunen:

Weer een geweldig avontuur zo te lezen.
    Bijzondere vakanties ! En genieten Anneke en Marij!!
    Maar dat is wel voor jullie weggelegd.
    En zo kunnen we ook een beetje (tsja.. het is maar een beetje) meegenieten.
    Fiets ze!!

• 12 Juli 2013 - 16:43

Karin Ter Hoeven:

Hallo Meiden,

Weer leuk om te lezen dat jullie weer een mooie reis aan het maken zijn. Geniet ervan

• 23 Juli 2013 - 00:33

Bernadette:

Hallo meiden,

Wij zijn ondertussen alweer een paar weken thuis en jullie fietsen nog lekker verder.
    Wij vonden het ontzettend leuk om jullie te ontmoeten in het mooie Kroatië. Wij hebben ook wel iets bijzonders meegemaakt.. Die windhozen, was ook best wel spannend hè Marij?
    Jullie zijn ondertussen al overgestoken naar Italië en het is nog steeds warm. Misschien verlangen jullie ondertussen naar een buitje.... alhoewel, regen hebben jullie genoeg gehad in Tsjechië. Nou reis ze lekker verder!
    Groetjes Willem en Bernadette