Victoria en Tasmanie - Reisverslag uit New Norfolk, Australië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Victoria en Tasmanie - Reisverslag uit New Norfolk, Australië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Victoria en Tasmanie

Blijf op de hoogte en volg Marij

10 December 2012 | Australië, New Norfolk

De staat Victoria blijkt wat drukker en er wonen ook wat meer mensen. Wij doen dus ons uiterste best om de highways te vermijden. We maken veel zigzaggende bewegingen, fietsen op railtrails en zien veel moois onderweg.
Een bezoek aan Phillip Island (bij Melbourne) brengt ons eindelijk naar de Koala beertjes. Het lukte maar niet om er eentje in het vizier te krijgen, maar nu is dan toch zover. En laten we er nu ook precies zijn als er eentje aan zijn spaarzame wakkere uurtjes begint. We krijgen een heuse Koala-show.
Melbourne is een van de weinige grote steden waar je gemakkleijk naar toe kunt fietsen. Er loopt een prima fietspad langs de beach road en die loopt recht naar de boot richting Tasmanie. Van Melbourne zien we dan ook niet veel meer dan de Skyline. We vinden het prima zo, steden zijn toch niet zo aan ons besteed.

Tasmanie is steil, steiler en nog wat steiler. Veel mensen hebben ons onderweg al gewaarschuwd voor al die heuvels. We hebben hier echter een fantastische tijd en de uitzichten zijn prachtig. Ondertussen hebben we de oostkust van Tasmanie gefietst, zijn we naar het zuiden geweest en maken we ons op voor het hoge westen.
Op dit eiland zien we ook onze eerste Platypus. Dat is een soort vogelbekdier met een grote platte snavel. We hopen hem nog een keer te zien om nog wat beter te kunnen kijken. Een belevenis omdat die vrij zeldzaam is.
Het volgende hoogtepuntje speelt zich af op een camping. Het is een soort boerencamping waar we de kippen en varkens kunnen voeren. De varkens krijgen een feestmaal in de vorm van aardbeien met melk voorgeschoteld. Terwijl zij genietend sloeberen mogen wij op de rug van het mannetje klauteren. Echte varkensrijders zijn we geworden.
Daarna krijgen we nog verse melk recht uit de uier in de mond gespoten. Over een kort productielijntje gesproken! Het is zo'n camping waar je twee verse eieren en wat kaas bij binnenkomst krijgt. Geweldig!

Verder:
-We overleven een vreselijke onweersbui in een toiletgebouw (die Public Toilets zijn hier super)
-De beklimming van de eerste echte Tasmaanse piek vindt plaats op een gravelweg met wasbord en grint.
-De rits van de binnentent doet zijn werk niet meer; wij sluiten hem nu elke dag met wasknijpers.
-We hebben er zo'n 5500 km op zitten.
-De Echidna is een van onze favoriete beestjes geworden. Ze scharrelen langs de kant van de weg met hun mooie stekels en graafpootjes (soort miereneter).
-'s Nachts nemen de possums hier soms de macht over. We hopen dat er geen blind exemplaar tussen zit die onze tent binnenkomt en zich een weg baant door de wasknijpers.

Bedankt voor alle leuke reacties en groetjes,

Anneke en Marij

• 10 December 2012 - 07:53

Hilly Verheul:

Hi girls,

Petje af hoor 5500 km, ik doe het jullie niet na haha, maar ik geniet wel met jullie mee, wat is het daar mooi en wat een pracht van beesten zien jullie. Anneke, je kan door naar de rodeo hahaha. Veel rijpleizer nog en groetjes van Hilly.

• 10 December 2012 - 11:12

Annelies Van Den Braak:

Hoi Marij en Anneke

Het ziet er fantastisch uit. Jullie hebben intussen zeker wel turbokuiten !!
    Nog heel veel reisplezier en hopelijk houdt de tent het.

Gr. Wim en Annelies

• 10 December 2012 - 12:01

Henk En Tonny:

Hallo Anneke en Marij,

Leuk weer eens iets van jullie te horen. Zo te horen zien jullie de natuur liever dan mensen en cultuur. De natuur is inderdaad erg mooi wat jullie ervan laten zien. We hopen dat jullie tent het nog even volhoud tot februari. Misschien horen we nog wat in de tussentijd en anders heel veel plezier nog in dat verre werelddeel.

Groetjes xxx,
    Henk en Tonny

• 10 December 2012 - 14:02

Jenny:

Hoi meiden,

Dus het bevalt nog wel begrijp ik! Het ziet er inderdaad geweldig uit met al die leuke beesten en grote varens enzo. Jullie zien er goed afgetraind uit. Gelukkig dat er zo nu en dan wat toegestopt wordt. (grapje)
    Wel gastvrije mensen daar Down Under. Raar gevoel voor jullie straks met Kerst denk ik. Met korte broek aan de BBQ. Al kangoeroe gegeten?
    Nou, pas wel op voor de krokodillen en bosbranden!
    Nog veel plezier!!!

x Jenny

• 10 December 2012 - 20:35

Ria ,Leo .:

Hallo Mary en Anneke. het doet jullie nog steeds goed,fijn voor jullie we hebben het verslag en de foto,s bekeken en het ziet er goed uit.
    Het is nog wel wat vroeg maar al vast fijne feest dagen en een gelukkig nieuw jaar ,vanuit een winters nederland ,Ria Leo.

• 10 December 2012 - 20:59

Marjan:

Hoi meiden,

echte helden zie je zelden maar jullie zijn het, fantastisch, wat een tocht. Er zit niet stiekem een motortje op die fietsen (55+)? Het is ongetwijfeld de mooiste manier om door een land te trekken en er zoveel mogelijk van te zien, maar beslist niet de makkelijkste. Ik wens jullie nog heel veel natuurschoon en plezier en dank voor de prachtige verhalen! xMarjan

• 10 December 2012 - 23:39

Renate Popken:

Hallo Anneke en Marij,

Mooie reis hoor, prachtige beelden.. jullie begin er lekker verwilderd uit te zien.. echte AUSSIES haha (Whatever that may be). Sterkte met de tent!! en merry christmas and a happy new year met veel zon!
    Renate

• 11 December 2012 - 14:22

Loes:

Hé meiden,

Gelukkig dat jullie nu van alles meemaken, hebben we op het meiden weekend rustig.

Prettige feestdagen en een gezond 2013.

groeten Loes

• 11 December 2012 - 20:44

Paul En Gonza:

Hallo Anneke en Marij,

5500 kilometer, wat een afstand al gefietst!! Petje af hoor.
    In jullie verslag lees ik dat alles voorspoedig gaat. Fijn om dat te lezen.
    Genieten jullie al van de australische wijnen of gaat dat in de benen zitten?
    Nog veel fietsplezier en fijne feestdagen, met Kerst en Nieuwjaar.
    We hopen weer snel een berichtje van jullie te lezen.
    Hou de fietsen en de benen heel en geniet ze.

Groetjes Paul en Gonza

• 12 December 2012 - 12:09

Jan Rabelink:

Hoi Anneke en Marij

Weer fantastisch om te lezen en wat een leuke foto's.
    Geniet ervan en alvast fijne feestdagen

groet
    Jan

• 17 December 2012 - 07:56

Riet Schuitman:

Dag Marij en Anneke, goed te lezen dat jullie het ook zo naar je zin hebt. We zijn vrij dicht bij elkaar, sinds 10 december fietsen en hebben nu een camping in Balclutha, de Catlins. Dit is ook prachtig. We genieten echt op de fiets en de klimmetjes zijn tot nu toe redelijk te doen. Het gaat zelfs steeds beter nu we een week aan het fietsen zijn.
    Jullie kunnen ons volgen op rietenkees.waarbenjij.nu. Ik schrijf alleen veel vaker een verhaaltje en hou nu niet zozeer een verhaal in een boekje bij tijdens het glaasje wijn. Het boekje hebben we "bijna" vervangen door de I pad, wat erg fijn is.
    Jullie heel veel plezier en tot bij de Mix.

Groet van Riet en Kees

• 17 December 2012 - 13:24

Dini Sins:

Ik heb erg veel bewondering voor jullie gekregen, na het lezen van alle mooie verhalen. 5500 km. dat is zeker niet niks. Geniet er nog van. Hele fijn feestdagen toegewenst en vooral een gelukkig, gezond en veilig 2013 gewenst. Groeten van Dini

• 24 December 2012 - 15:03

Jan En Vera :

Hoi meiden wat heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten.Dat jullie reis zo goed verloopt.Vanuit het druilerige Nederland wensen wij jullie nog veel mooie momenten toe! Fijne dagen en we zien jullie weer in 2013! Groetjes Jan, Vera, Hugo en femke

• 24 December 2012 - 17:21

Bernadette:

Dag Meiden,

Fijn dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben met dat fietsen, ik moet er toch niet aan denken hoor, 5500 kilometer. Ondertussen zijn jullie vast de 6000 al gepasseerd. Nou fiets nog even lekker verder, het eind komt al in zicht. Nog maar een week of 6. ;-) Hele Fijne Kerstdagen in het zonnetje en een geweldige jaarwisseling. Laat nog even weten wanneer jullie weer thuis komen, want dat weet ik niet precies.

Groetjes Willem en Bernadette

• 31 December 2012 - 14:08

Paul En Gonza:

Hallo Anneke en Marij,

Wij wensen jullie vanuit Nederland een gelukkig en gezond 2013.
    We drinken er morgen een op jullie gezondheid. En neem er nu zelf ook een.
    Proost!!

Groetjes Paul en Gonza

• 02 Januari 2013 - 11:03

Dini Sins:

Hallo Anneke en Marij,
    Ik wil jullie heel graag het beste wensen voor een gelukkig, gezond en reislustig 2013.
    Maak er een mooi fietsjaar van.
    Groeten,
    Dini