De Country-Way - Reisverslag uit Millmerran, Australië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu De Country-Way - Reisverslag uit Millmerran, Australië van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

De Country-Way

Blijf op de hoogte en volg Marij

26 September 2012 | Australië, Millmerran

Veel dank voor al jullie reacties. We genieten ervan om ze te lezen.

Nadat we de kustroute hebben verlaten fietsen we een stuk rustiger op de Burnett hwy. Dit wordt hier de Country Way genoemd en we vinden het fascinerend. Weinig verkeer, veel droogte, aangename zomerse temperaturen met een fris windje. Dan zien we opeens frisse nieuwe blaadjes aan de bomen te midden van dor geel gras, cactussen en een droge kreek. Het is lente! Het lijkt de wereld op zijn kop.

We zien veel kangaroes, lorikeets en kakatoes. Ze fladderen hier in allerlei soorten en kleuren om je heen. We zijn definitief om: het is een prachtig fiets- en wandelland.
In de Nationale parken kun je vaak goed kamperen en flinke wandelingen maken. En altijd zijn er de Australiers die koffie aanbieden op een Parkeerplaats of mandarijntjes komen brengen op een Free Camping Area. Die vrije kampeerplaatsen hebben we nu ook ontdekt. De meeste Australische trekkers hebben een Free camping guide en trekken van rest-area naar rest-area. De ouderen onder hen worden "Grey Nomads" genoemd, zij hebben hun huis verkocht en toeren rond.
Veel mensen komen vragen hoe het ons bevalt om hier te fietsen. Een klein rondje op een vrije kampeerplek volstaat om aan een paar liter drinkwater te komen. Ze hebben hier op de normale campings en in de stadjes Town-water en Rain-water. Je leert al snel dat wat betreft smaak de laatste verreweg het beste smaakt. Het town-water is vaak zo gezuiverd dat het niet meer te drinken is. Het regenwater wordt bij vrijwel elk huis vanaf het dak opgevangen en richting tank geleid. Een simpel kraantje zorgt dan voor koel helder drinkwater! Wij hopen stilletjes dat er iets van zuivering in zo'n tank zit......

De droogte maakt de kans op bos- en bermbranden groot. We fietsen soms kilometers lang langs verbrande stukken land, waar het nog smeult en de rook opkringelt. Het doet wat spookachtig aan en we gaan er maar vanuit dat ze het goed in de gaten houden.
Het wordt hier heter en meer heuvelachtig in het binnenland. Als het even kan duiken we 's middags in de pool van de camping. Eigenlijk fietsen we de laatste dagen maar van 7 uur in de ochtend tot een uur of 12 in de middag.

Op dit moment zijn we ter hoogte van Brisbane in een van die vele leuke stadjes (Millmerran). We hebben nu definitief voor de binnendoor-route gekozen en gaan verder zuidwaarts over kleine wegen. Zo hopen we de vele grote vrachtwagens (hier Road trains genoemd) te vermijden. Als die langskomen is het alsof er drie handen in je rug een zet naar voren geven. Altijd weer spannend!

Voorlopig geen last van dingo's, slangen, krokodillen, spinnen en ander gespuis. Zo gauw ze ons zien, nemen ze (gelukkig) de benen.....

Veel groeten,

Anneke en Marij

• 26 September 2012 - 09:41

Hilly Verheul:

Hai Hai Anneke en Marij, nou het kan niet anders dan dat jullie daar enorm genieten. Ik geniet in ieder geval van de verslagen. En wat het water betreft, zolang je niet aan de diaree raak, is het water goed hahahaha. Ja de zomer komt er aan in Australie, dus lekker warm, maar ja jullie zijn toch "vröege"vogels om te gaan fietsen. Gelukkig dat die ënge"beesten van julie schrikken, want vdat is wel f wennen natuurlijk, want die zie je hier alleen in de dierentuin. Nou meiden, nog veel fietsplezier en kijk nu alweer uit naar het volgende verslag. Groetjes Hilly

• 26 September 2012 - 09:44

Henk En Tonny:

We vinden het leuk jullie ervaringen te lezen en begrijpen dat jullie niet zelf pilletjes ter zuivering meegenomen hebben. Nu als je er verder geen last van hebt en de stoelgang normaal blijft moet je gewoon zo doorgaan.
    Er zullen wel veel campers zijn en weinig fietsers maar op campings heb je altijd snel contact. Nu meiden nog veel plezier en laat ons genieten van jullie verslagen.

xxx Henk en Tonny

• 26 September 2012 - 11:42

Jenny:

Afstammelingen van de Aboriginals houden hun tradities in ere tijdens zang- en dansvoorstellingen bij de Riverlife Mirrabooka. Tip van tante Jenny 'Australische klompendans' is vast bij jullie in de buurt.
    Groten stad nog hè Brisbane...
    Groetjes <3

• 26 September 2012 - 11:50

Arnout:

Jullie gaan toch niet jullie huis verkopen en rond toeren zoals de Grey Nomads en komen toch wel terug? :-)

• 26 September 2012 - 14:54

Ria Leo:

Hallo Anneke en Mary. Ria en ik zitten samen het verslag te lezen .
    Het ziet er goed uit ,wel een heel avontuur zo ver weg .\
    maar jullie genieten er maar van dit kunnen ze je niet meer afnemen.
    Nu moet ik naar het volgende verslag want Leo en Gesina trekken met een camper door Caneda .
    Het is wel een reis familie ,Geniet van het weer want hier is de herfst al begonnen .
    Regen en storm dus eigenlijk pet weer ,de groetjes van ons en blijf opletten .

• 26 September 2012 - 18:05

AnneliesVan Den Braak:

Ziet er allemaal heel spannend uit wat een getrainde kuiten zullen jullie na terugkomst hebben. En zolang de beesten bang zijn voor jullie is er niets aan de hand.
    Marij en Anneke geniet van jullie avontuur groetjes Wim en Annelies

• 26 September 2012 - 23:28

Paul:

Hallo Anneke en Mary,

Zo te lezen vermaken jullie je wel en maken jullie nu meer mee dan tussen de gezellige maisvelden.
    Nog een fijne tijd. Hier lijkt de herfst te zijn begonnen.
    Ik ben benieuwd naar de ongetwijfeld prachtige foto,s die je wel weer zal maken.

Groetjes Paul en Gonza

• 27 September 2012 - 13:23

Hoi Meiden,

Goed te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben. Heerlijk lente...., wij hebben van de week 's avonds de kachel al weer aan gedaan, storm, regen. De boom bij ons voor de deur is omgewaaid. Leuk die opmerking dat
    jullie maar 5 uur per dag fietsen. pffff. Ik moet er niet aan denken.
    Maar fiets ze lekker verder, hopelijk geen diarree van het water.
    xx Willem en Bernadette

• 27 September 2012 - 13:23

Hoi Meiden,

jullie maar 5 uur per dag fietsen. pffff. Ik moet er niet aan denken.
    Maar fiets ze lekker verder, hopelijk geen diarree van het water.
    xx Willem en Bernadette

• 27 September 2012 - 17:03

Jan Rabelink:

Bij Gey Nomads moet ik meteen aan Wil Burggraaf denken. Die zou zoiets ook doen.
    Geweldig weer te lezen hoe jullie je vermaken. Hier staat de kachel af en toe al weer aan.
    Geniet ervan ( ik ben trouwens ook al een beetje aan het fietsen bij de Fysio )

• 12 Oktober 2012 - 11:46

Jan Van Drunen:

Hoi Anneke en Marij. Ik heb deze url van Jan Rabelink gekregen. Daar zijn we gisteren op bezoek geweest.
    Wat een mooie verslagjes. Wat een avontuur!! Geniet ervan.

• 14 Oktober 2012 - 11:15

Karin:

Hallo meiden,

Ik lees weer met veel plezier jullie avonturen. Leuk vooruitzicht de lente. Wij hebben de kachel weer aan. Meiden veel plezier en voorzichtig.

• 22 Oktober 2012 - 14:05

Arnout:

Hoi Dames, zijn jullie alweer in het land? Ik wil jullie uitnodigen voor een borrel. Hoe kan ik jullie bereiken?

• 25 Oktober 2012 - 13:08

Lidia Van Mourik:

Hoi Anneke en Marij,

Leuk om jullie tocht zo te volgen. Nog veel fietsplezier en geniet ervan.

groetjes Lidia

• 26 Oktober 2012 - 16:49

Hey Meiden.

In Australië is het op dit moment al zaterdag 27 oktober. Wij willen jullie heel graag feliciteren met jullie verjaardag en doen het maar op deze manier. Hopelijk bekijken jullie dit vandaag. Hieperdepiep Hoera!! Hartelijk Gefeliciteerd! Wij hopen dat jullie een feestelijke dag hebben. Ook zijn we weer benieuwd naar nieuwe verhalen.
    Veel plezier verder, wij kijken uit naar het volgende verslag.

Groetjes Willem en Bernadette.

• 27 Oktober 2012 - 17:00

Hilly Verheul:

Hoi Anneke en Marij, Van harte gefeliciteerd en een fijne dag gewenst, maak er iets leuks van met z'n tweeen. Hieperdepiep hoera hoera hoera. groetjes Hilly

• 29 Oktober 2012 - 10:09

Paul Sopers:

Hoi Anneke en Mary,

Wel iets te laat maar er niet minder om gemeend, Anneke van harte met je verjaardag. Ik hoop dat je er een lekker Australisch biertje of zo op hebt gedronken. Tot nu toe lijkt het erop of de reis nog wordt gefietst onder geheelonthouding. Maar hoop dat met het warme weer er toch wel af een toe een lekker koud biertje of flesje Australische wijn wordt genuttigd. Smaakt soms toch beter als Town water. Vorige reizen werd er nog wel eens wat vermeld over de locale drankjes :-)
    In ieder geval veel plezier daar en "keep pedaling girls!"
    Groetjes Paul