Noord-Ierland - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu Noord-Ierland - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Marij Nuijten - WaarBenJij.nu

Noord-Ierland

Door: Anneke en Marij

Blijf op de hoogte en volg Marij

19 Juni 2012 | Ierland, Dublin

Behalve al dat prachtige natuurschoon hier zijn er meer zaken die niet of weinig veranderen.
In Mayo en Donegal komen we al die turf weer tegen. Eerst denken we nog dat die er uit toeristisch oogpunt zijn neergezet, maar er blijken behoorlijk wat mensen mee in de weer te zijn en langs de huizen staat het hoog opgestapeld. Als we door noodweer in een hostel verblijven komen we te weten dat er nog gewoon overal met turf wordt gestookt. In de hostel-keuken komt de eigenaar ons ook een zak brengen zodat de kachel kan worden opgepookt. We gaan er ook zo lekker van ruiken...
We horen van de eigenaar dat olie en gas veel te duur zijn.
Behalve fietsen gaan we soms ook wandelen. Over een route van 10 kilometer doen we meer dan 3 uur. Het is er dan ook eentje waarbij je over heuvels en langs kliffen klautert. Dat zijn de benen duidelijk niet gewend (merken we de volgende ochtend).
De fietsroutes zijn hier nog steeds heel mooi. Af en toe hebben we het idee dat we steil achterover gaan vallen. Zelfs de kilometerteller houdt het dan voor gezien; zo'n topsnelheid kan hij niet meer weergeven. Maar..... we blijven er wel kranig op zitten.

Donegal is nog steeds zo mooi als we ons herinneren. We rijden zonnig richting Bloody Foreland en belanden van de een op de andere minuut in de wolken. Niet veel meer te zien van al die vergezichten. Na een paar koude kilometers rijden we dan weer zingend in de zon. Echt Bloody Foreland; dat maakt Ierland zo speciaal.
En wat dacht je van een schuilsessie in een bushokje. Stopt er opeens een auto en een man reikt ons twee bekers koffie aan. Hoe vriendelijk wil je het hebben?

We kijken natuurlijk ook naar het voetballen. Van de Ierse wedstrijden maken ze hier een familiefeestje: mannen aan de bar, vrouwen in de lounge met de kinderen. Het maakt ze weinig uit wat de uitslag is.
Voor Nederland is er helemaal weinig belangstelling. De wedstrijd tegen Duitsland wordt speciaal voor ons opgezet. Twee biertjes erbij en kijken maar. Het mocht helaas niet baten.

Nu zijn we in Noord-Ierland, we trekken binnendoor en willen nog graag naar de Mournes.

Veel groeten,

Anneke en Marij

Helaas blijkt dat we hier in de bibliotheek geen foto's kunnen plaatsen; onze camera komt niet door de strenge beveiliging.

• 19 Juni 2012 - 12:42

Natasja:

Hey Anne en Marij,

eindelijk lukt het me om jullie foto's en verhaal te zien!
    Fantastisch! super mooie foto's. Stoken met turf?! Dat kan je je haast niet meer voorstellen. Toch een beetje back in time. Geniet nog van jullie avondtuur! Veel plezier en tot binnekort ;)

Dikke vlaamse knuffel

Natasja

• 19 Juni 2012 - 18:19

Ria En Leo.:

Als ik het zo lees,is het terug in de tijd met turf,maar het ziet er wel mooi uit .
    en bus hokjes niks mis mee toch, volgens mijn genieten jullie wel . zijn jullie straks nog wel in te passenin nederland ?
    veel pret meiden we lezen het wel weer .doeiiiiiiiiiiiiii .

• 20 Juni 2012 - 08:41

Hennie Singadji:

Hi Anneke en Marij,

Prachtig joh, mooi verhaal en foto's.
    Geniet van jullie mooie vakantie en tot ziens.

Hennie

• 20 Juni 2012 - 09:26

Denise Sparendam:

Hey Anneke en Marij,
    Wat een prachtige foto's, Hennie heeft je mail aan mij doorgestuurd. Turf??? iets voor mijn tijd, ken ik niet eens maar het zal wel bijzonder zijn.
    Heel veel plezier verder met jullie fietstrip en geniet ervan.
    Groetjes van Denise

• 20 Juni 2012 - 13:39

Henk En Tonny:

We zien dat jullie wel weer genieten van jullie reis. Jammer dat de weer niet altijd meewerkt. Maar jullie laten je niet kennen. Nog heel veel reisplezier van Tonny en Henk uit het Zwarte Woud.

• 22 Juni 2012 - 10:21

Willem En Bernadette:

Fijn om te lezen dat jullie zo genieten. Terug in de tijd..... dat is vannacht en vandaag in Nieuwegein ook zo. Door blikseminslag zit half Nieuwegein al een uur of 15 zonder stroom. Gelukkig is jullie koelkast toch al leeg! Geniet nog lekker verder!

• 22 Juni 2012 - 15:40

Jenny:

Neem wat turf mee naar huis kan nog van pas komen... Nieuwegein heeft een stroomstoring!!! Bliksem ingeslagen in een 'stoomhuisje' ;)
    xxx Jenny

• 23 Juni 2012 - 09:20

Bea:

23 /6 wat een leuke kleuren huisjes.Hoop dat jllie mooi weer houden.Weer hier is pet.Veel fun.gr Bea

• 23 Juni 2012 - 10:13

Ingrid:

Hoi Anne en Marij,
    Ach dat voetballen!!!!!! Hier in de Spannse kroegen is het nog steeds feest en wij doen mee omdat Nederland toch al naar huis is. Fantastisch die Ieren, wat een volk!! Een vriendin van mij uit Frankrijk maakte een keer de opmerking, toen wij over onze plannen vertelden, "overal wonen leuke mensen." En ze heeft helemaal gelijk. Geniet, geniet, van de reis en van elkaar. Geweldig leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en trouwens, hier heeft bijna iedereen al zonne-ernergie op het dak, wat een verschil met turf. Dikke knuffels.

• 23 Juni 2012 - 13:57

Jan R:

Hoi Anneke en Marij,

Volgens mij genieten jullie nog steeds. Hou dat vol. Ik spreek jullie wel als je weer even terug bent in Nederland